Monday, March 21, 2011

Pari Asam Pedas

Orang kata asam pedas yang paling sedap adalah kat melaka. Macam-macam jenis asam pedas ade. Berikut adalah contoh-contoh protin yang digunakan (yang dalam pengetahuan aku, mungkin ade yang lain. aku bukan pakar) dalam menyediakan asam pedas. Ikan semilang, ikan kembung, ikan merah, ikan terubuk, ikan pari, ayam pun boleh jugak. Perggghhh meleleh siot air liuk. Tapi ape yang aku nak war-war kat sini adalah pari asam pedas. Tapi kalau nak buat guna protin lain bole jugak just tukar ikan pari tu kepada protin-protin yang aku sebut kat atas. Resepi same... He he he.

Kita berbalik kepada tajuk diatas. Asam pedas ade macam-macam. Ade yang kaler oren, ade yang kaler merah. Aku pulak tak kisah mane-mane pun bole. Janji konyang. Senang je nak buat asam pedas nih....

Bahan-bahannya:

Seekor ikan pari dalam berat 500gram (belah 4)
5 ulas bawang kecik
3 ulas bawang putih
1 bijik bawang besar
1 atau 2 sudu besar cili giling... kalau rajin anda boleh proses cili giling anda secara manual menggunakan cili kering. he he he
Serbuk kunyit atau 1 inici kunyit hidup
Air asam jawa (bergantung kepada selera masing-masing)
Daun kesum
Bunga kantan
Garam
Perasa
Air secukupnya (kalau nak kuah asam pedas pekat kurangkan air)
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-caranya:

Bawang kecik, bawang putih, bawang besar dikisar
Panaskan minyak pastu tumis bahan-bahan yang dikisar
Bile da de bau masukkan cili giling, biarkan ia masak sebentar
Masukkan air dan kunyit dan biarkan ia mendidih
Masukkan ikan pari, daun kesum dan bunga kantan
Masukkan air asam jawa, garam dan perasa secukup rasa
Bile ikan da masak, boleh dihidangkan....

Ni contoh pari asam pedas versi aku...



Kalau nak lagi senang, anda bole cari asam pedas adabi segera seperti gambar di bawah:



He he he.. Senang bukan? Selamat mencuba......

No comments:

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Birthday

  • Aku - 2 Oktober
  • Ma Mil - 19 Ogos
  • Nurin Hidayatullah - 10 Januari
  • Nurin Alya Fatihah - 21 Januari
  • Omak Aku - 21 September
  • Bapak Aku - 21 April