Wednesday, March 9, 2011

Cuci Mata - Pokok Buah Ajaib / Miracle Berry

Tu la tanah kat depan rumah sekangkang kera. Segala benda nak tanam. Nak tanam pokok atas tanah, tanah pulak tak sesuai. Biasa la kalau dah bekas lombong dijadikan tapak perumahan, ujan lebat sikit je air bertakung... Untuk makluman korang, ini tidak bagus untuk akar-akar pokok sekiranya air bertakung kerana akan menyebabkan akar pokok reput sekaligus mati...

Jadi sebagai alternatif aku tanam pokok-pokok dalam pasu. Salah satu pokok yang berada dalam jagaan aku dengan menggunakan teknik ini ialah pokok buah ajaib atau orang putih cakap miracle berry. Sebenanya ade cerita disebalik nama tersebut. Mesti korang nak tau kan? Haaaa kalau nak tau, malam rabu datang rumah aku. Jangan lupe bawak ayam golek 3 ekor.... Takde la aku gurau je...

Kita layan dulu dan amati rupa pokok buah ajaib. Ada tak apa-apa yang pelik sehingga orang panggil pokok tu pokok buah ajaib. Cuba ce cer skit kat aku.....



Sebenarnya begini, orang menggelarnya begitu kerana apabila buahnya dimakan akan terasa manis melekat di tekak sehingga 3-4 jam. Sehingga kalau makan makanan pahit pun, rasa manis di tekak tidak terjejas. Haaaa pelik bukan. Itu la kenyataanya, kerana aku sendiri telah mencubanya. Kepada sesiapa yang tidak kenal buah pokok ajaib, ni aku attachkan kat bawah. Buahnya kalau masak akan kaler merah....



Kalau ada sesiapa mempunyai petua, macammana nak bagi pokok berbuah lebat dapatkan berkongsi maklumat disini.....

2 comments:

bad's is nagasuci said...
This comment has been removed by the author.
bad's is nagasuci said...

siram aje nga air basuh ikan atau bubuh aje hampas teh...kalau nak moden sikit kasi baja kimia warna biru 12:12:17 (saya pun ada tanam pokok ajaib ini lepas isi baja Biru nie banyak berbunga)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Birthday

  • Aku - 2 Oktober
  • Ma Mil - 19 Ogos
  • Nurin Hidayatullah - 10 Januari
  • Nurin Alya Fatihah - 21 Januari
  • Omak Aku - 21 September
  • Bapak Aku - 21 April