Tuesday, June 25, 2013

HARI TERAKHIR SITI HAJAR AHMAD SABIR

Kisah adik  Siti Hajar ini aku baca dalam facebook. Al Fatihah untuk arwah Siti Hajar binti Ahmad Sabir. 

6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya

 
 

Monday, June 24, 2013

Tiket bas Aidilfitri mula dijual 1 Julai

Sumber Harian Metro : 24 Jun 2013

Kuala Lumpur: Pengusaha syarikat bas ekspres yang sebelum ini tidak berhasrat menjual tiket bagi perjalanan Aidilfitri lebih awal, akan mula berbuat demikian pada 1 Julai.
 Malah terdapat pengusaha yang mula menguruskan penjualan tiket elektronik mulai hari ini bagi destinasi Utara, Selatan dan Timur negara mengikut keperluan penumpang dengan tambang yang dikenakan caj tambahan atau surcaj sebanyak 10 peratus.
Ia seperti diputuskan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) minggu lalu, membenarkan pengendali menaikkan harga tiket sebanyak 10 peratus yang dianggap surcaj, berbanding tuntutan mereka yang mahu kenaikan sehingga 30 peratus menjelang Ogos.
Mengesahkan perkara itu, Yang Dipertua Persatuan Pengusaha Bas Ekspres Melayu Semenanjung (PEMBAWA) Tajuddin Mohd Yunus berkata, keputusan itu dicapai selepas pihaknya bersama Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA) dan Konsortium Transnasional Berhad (KTB) bersemuka dengan SPAD.
“Kami berbincang mengenai masalah ini Rabu lalu dan akhirnya persetujuan dicapai untuk tiket dijual lebih awal mengikut keperluan penumpang selain tiada cubaan untuk hadkan penjualan dan sebagainya.
“Selain itu, semua pihak bersetuju kadar surcaj dikenakan sebanyak 10 peratus bagi setiap tiket dan ada kalangan kami yang sudah pun mula jual dan tak kurang juga mengurus urusan kemasukan tiket elektronik esok (hari ini).

“Semuanya dilakukan untuk kemudahan pengguna selain kita nak mengelak jualan ketika Ramadan kerana selalunya orang penat nak cari tiket. Tapi kami tetap mahukan SPAD melihat isu tambang secara serius kerana mengganggu operasi syarikat,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Sunday, June 23, 2013

Renungan Untuk Para Suami....

6 Sebab Beruntungnya Perempuan Mempunyai Rahim
 
 
Gambar daripada pakcik Google

1.) Dia bekerja dengan Allah jadi 'kilang' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh. 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah. Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang. Sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya. Lahir saja bayi, seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid. Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

5.) Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan Pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat, dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

6.) Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung di tambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Di nasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita dan isteri agar tidak derhaka denganNYA. -darulislamiyyah

Saturday, June 22, 2013

Produk Kosmetik Mengandungi Bahan Larangan?

UNTUK MAKLUMAN
 
PRODUK KOSMETIK YANG DIBATALKAN NOTIFIKASI ATAS ISU CAMPUR PALSU

Orang Awam dinasihatkan untuk mengelak daripada membeli dan menggunakan produk kosmetik seperti tersenarai di bawah. Produk-produk tersebut telah didapati mengandungi bahan larangan, termasuk racun berjadual yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik. Penggunaan produk kosmetik yang dicampurpalsu dengan bahan kimia seperti yang telah dikesan boleh menyebabkan kesan advers serius.

Produk seperti tersenarai di bawah tidak lagi dibenarkan diimport/ dikilang/ diedar/ dijual di negara ini dan Pihak Berkuasa  telah mengarahkan supaya semua stok produk berkenaan di keluarkan dari pasaran.

Tahun 2013

BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Cellnex Anti-Sensitive Essence TreatmentNOT120905219K Betamethasone
2Natural 99 Night CreamNOT120300526K Mercury  
3Natural 99 Day CreamNOT120300524K Mercury 
4SF Beauty Night Cream (Facial)NOT120602462K Mercury  
5SF Beauty Day Cream (Facial)NOT120602461K Mercury 
6Acrena Pure Herbal Papaya SoapNOT100802337KTretinoin
7White ComplexNOT100801451KTretinoin
8SS Pearl CreamNOT110602263KMercury   
9SS Vita C Night RepairNOT110602264KMercury   

Tahun 2012

BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Daily Protecting Cream - Joie et BeauteNOT100778850K /
NOT100602230K
Mercury 
2La Bliss Skin Brightening CreamNOT100200697KTretinoin 
3Sans Dynamic Intensive Light CreamNOT100400422KMercury
4Putih Gebu Sun-Block Collagen Lotion NOT100403485KMercury
5Bio-Clear Intensive Renewal ComplexNOT120503338KTretinoin 
6MS Wellmood Enhancing CreamNOT100602405KTretinoin 
7Renewing CreamNOT100101066KTretinoin 
8E Beaute Total Revitalizer Night CreamNOT100601840KMercury
9MS Wellmood Lightening ComplexNOT100601840KMercury
10MULTI CREAMNOT100764415KTretinoin
11DQISTEE NIGHT CREAMNOT100802185KMercury 
12DQISTEE BEAUTY DAY CREAMNOT100802184KMercury 

Tahun 2011

BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Sensual Whitening CreamNOT100751321KMercury 
2Derma-Rx Arbutin-R CreamNOT090601556KTretinoin & Hydroquinone
3DS.1 BLEMISH CONTROL CREAMNOT091201931KAzelaic Acid
4EZEE SUNBLOCK CREAMNOT100601213KMercury
5MONTAGNE JEUNESSE CHOCOLATE MASQUENOT090700043KLead

Tahun 2010

BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1NV Toner Treatment No 1NOT05010130KEHydroquinone & Tretinoin
2NV Toner Treatment No 2NOT05010129KEHydroquinone & Tretinoin
3Zara Rejuvenation CreamNOT04081873KEHydroquinone 
4Beauty Line Beautitude Multi-Purpose CreamNOT081201209KTretinoin
5Pigmentation Recovery ComplexNOT081200745KTretinoin
6De Putih Night CreamNOT05100878KETretinoin
7BML HB LOTIONNOT090701336KTretinoin & Hydroquinone
8Krim Malam ShanaNOT090600820KTretinoin & Hydroquinone
9Natasya Gold Krim HerbaNOT091100971KTretinoin & Hydroquinone
10Biotox Whitening Hydro CreamNOT007061310KDexamethasone
11Yoko Whitening CreamNOT080100330KTretinoin
12Sue Beauty Night Treatment CreamNOT080600138KTretinoin

 Tahun 2009

BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Felisa Gentle Peeling SolutionNOT07080210KETretinoin
2Krim Malam Rahsia RimbaNOT080801112KHydroquinone
3Biocosmet Whitening Essence
Cream
NOT07122920KEHydroquinone
4~H2O+ Waterwhite Brightening
Night Cream
NOT04102838KEHydroquinone
5Magixpress Lightening PlusNOT07121009KEHydroquinone
6A.Vant CreamNOT05022860KETretinoin
7Eriesya Spa Beauty CreamNOT07122412KEHydroquinone
8Natasya Krim HerbaNOT07090337KEHydroquinone & Tretinoin
9Temulawak Whitening Pearl Cream PapayaNOT03090150KETretinoin
10Ratna Sari Whitening Night CreamNOT080700826KTretinoin
11ATIKA BEAUTY Renewal Night CreamNOT04082451KEHydroquinone
12Chantique - Whitening Night CreamNOT04121404KETretinoin

Tahun 2008

BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Khazanah White Pembersih
Wajah
NOT05040954KEHydroquinone
2Gloskin Krim Malam & SiangNOT05082557KEHydroquinone
3Reena's Astringen LanjutanNOT05010659KEHydroquinone
4Skin Desires Deep Whitening
Cleansing Milk
NOT07020213KEHydroquinone
5EETYE Whitening CreamNOT06080859KEHydroquinone
6O'Lynn Skin Lightening CreamNOT06110164KETretinoin


Senarai ini dikemaskini pada April 2013

 
Sumber : http://portal.bpfk.gov.my/index.cfm?&menuid=118&parentid=116

Friday, June 21, 2013

Sumber - Harian Metro 25 Mei 2013

Mandi malam bukan punca PE

Mitos mandi malam “Ali, jangan suka mandi malam nanti sakit. Mandi malam buat paru-paru kamu masuk air, dengar kata ibu,” nasihat seorang ibu kepada si anak.

Aktiviti mandi waktu malam sering dilabelkan dengan penyakit paru-paru berair. Apakah benar salah faham ini dan wujudkah penjelasan saintifik untuk merungkaikan isu yang masih diura-urakan sehingga kini?

Penjelasan konsep sebenar paru-paru berair
 
1. Pulmonari Edema (PE)

Tidak, mandi malam tidak memudaratkan kesihatan mahupun mendatangkan penyakit paru-paru berair, yang dikaitkan dengan masalah Pulmonari Edema dan pneumonia.

PE merujuk kepada masalah pengumpulan air berlebihan pada ruang antara tisu dan organ. Ini menyebabkan bahagian berkenaan kelihatan berair serta bengkak, justeru mengundang salah faham ramai yang tidak peka dan kurang inisiatif dalam pencarian sebenar dunia perubatan.

PE diakibatkan kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi bahagian kiri (left ventricle) jantung. Ia tidak disebabkan oleh jangkitan atau kemasukan wap air ketika mandi. Perkara ini tidak mudah seperti apa yang bermain dalam fikiran pembaca yang mempercayai salah faham mandi malam.

Peredaran darah di kawasan jantung adalah cepat, berterusan dan didorong daya penggerak (momentum) yang konstant (tetap). Bayangkan tiba-tiba jantung berdenyut terlalu kencang atau perlahan. Tekanan pada pengaliran darah yang sepatutnya tetap akan terganggu.

Gangguan pada tekanan (interstitial pressure) ini akan memaksa darah serta komponen lain terkeluar daripada salurannya. Apabila keadaan ini berlaku di paru-paru, tekanan berkenaan memaksa plasma darah meresap keluar ke ruangan interstitial, iaitu ruangan yang kosong di antara saluran darah dan tisu-tisu paru-paru.

2. Pneumonia

Kita harus maklum, pneumonia berlaku akibat jangkitan bakteria streptococcus pneumoniae atau virus di paru-paru, yang menyebabkan keradangan (inflammation) berlaku. Pneumonia berbeza dengan PE.

Hidupan seni ini boleh hadir bersama titisan (droplet) dalam udara dan disebarkan menerusi air liur dan hingus pesakit. Pneumonia juga boleh diundang dalam penggunaan sesetengah ubat dan penyakit autoimmune seperti AIDS, ekzema, diabetes Melitus (tahap satu) dan banyak lagi.

Impaknya, air akan terbentuk pada paru-paru akibat masalah kesihatan itu.

Air atau lendir?

Adakah pembaca sedar bahawa air dalam paru-paru tidak seperti air biasa pada paip? Air yang terbentuk berikutan masalah pneumonia atau PE, bukan 100 peratus air. Jangan sekali-kali kaitkan lendir pada paru-paru dengan air yang kita biasa minum, mandi mahupun terhirup ketika mandi malam.

Bagi kes pneumonia (jangkitan), air itu mengandungi peratusan nanah (pus) yang tinggi. Komposisi utama kandungan lendir paru-paru akibat PE (kecederaan peparu dan masalah jantung) ialah darah, bendalir tubuh (serous fluid) dan hanya sebahagian kecil atau tiada langsung nanah (pus).

Khasiat mandi

Menurut sumber terkini pada 21 April lalu, 20 nyawa terkorban dan 70 mangsa lain bergelut menghadapi wabak H7N9 di China.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham menegaskan bahawa, tiada vaksin untuk penyakit itu. Walaupun tiada kes H7N9 di negara ini, rakyat wajar mempraktikkan amalan pembersihan diri seperti mandi dan membasuh tangan.

Proses mandian pada apa juga waktu tidak meningkatkan risiko jangkitan mahupun keradangan dan kecederaan pada paru-paru. Malah, aktiviti ini boleh mencegah pelbagai jenis jangkitan dengan teknik pembersihan menggunakan sabun.

Selain mampu menghalang H7N9, penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD), H1N1 (Influenza A), SARS, dan pelbagai penyakit kulit seperti ekzema, psoriasis, dan dermatitis sentuhan juga mampu diatasi dengan aktiviti mandi.

Ia juga boleh bantu memulihkan ketahanan fizikal, mental dan emosi setelah seharian penat bekerja.

Mandi juga mengurangkan kesakitan otot (mandian air suam), usus berfungsi dengan lebih cekap untuk proses menyahkan toksin dan mengekalkan kulit yang sihat serta cantik.


P/S : Selama ini pemahaman aku pasal mandi malam tidak dibenarkan adalah salah....

Thursday, June 20, 2013

Tom Yam OSEM Ala Pie Shafie.... Siri 2

Bahan B
7. Garam secukupnya
8. Gula secukupnya
9. Sedikit tepung jagung
10. Black pepper sedikit

Mesti korang tertanya-tanya camne ruper Tom yam kung adabi dan Tom yam putih adabi? Ni haaaa aku cari kat pakcik google. So kalau gambar-gambar ni telah dihakmilikkan oleh blogger lain, kirer aku buat free marketing la tuk korang eik.


Paket tom yam kung adabi

 
Paket tom yam putih adabi
 
Cara-cara membuatnya:
 
1. Masukkan bahan A dan masak dalam air (terpulang nak letak air berapa banyak) sehingga mendidih.
2. Masukkan ayam dan masak lama sikit. Aku soh masak lama sikit sebab aku suke gigit tulang-tulangnya.
3. Agak-agak ayam dah masak letak pulak bahan B. Nak letak berapa banyak terpulang kepada citarasa masing-masing....
 
Selamat mencuba.
 

Sumber Berita Harian Metro - 20 Jun 2013

Padah 'Kejar' Kapal Terbang....

Kota Kinabalu: Tindakan empat pelancong Hong Kong mengingkari arahan pengawal landasan kereta api supaya tidak menyeberangi laluan ketika sebuah kereta api melintas menerima padah apabila kenderaan dinaiki diseret hampir 10 meter hingga menyebabkan seorang daripada mereka maut.

Dalam kejadian jam 5.45 petang di Jalan Lintas berhampiran Lapangan Terbang Kota Kinabalu (KKIA) semalam, seorang lelaki berusia 50-an maut, manakala tiga ahli keluarganya cedera ringan apabila kenderaan berkenaan diseret sebelum berpusing beberapa kali lalu merempuh sebuah Perodua Myvi berhampiran.
Semua mangsa dikeluarkan sepasukan bomba sebelum dihantar ke Hospital Queen Elizabeth (HQE), di sini, untuk rawatan lanjut.

Bagaimanapun, tiga penumpang Myvi termasuk bayi berusia satu tahun tidak cedera dan 200 penumpang kereta api dari stesen Tanjung Aru ke Beaufort juga selamat.

Foto
MANGSA yang tersepit sebelum dikeluarkan anggota bomba.
 
Foto
ANGGOTA polis dan bomba menjalankan siasatan.

Menurut pengawal landasan dikenali sebagai Ag Zarin, 30, ketika kejadian dia melihat sebuah Hyundai Accent memandu laju ke arah KLIA.

P/S : Pesanan khidmat masyarakat.... Hati-hati ketika memandu....

Wednesday, June 19, 2013

Tom Yam OSEM Ala Pie Shafie.... Siri 1

Lamo den x citer pasal masakan. Apo kato hari ni citer topik ni pulak.

Sape peminat Tom Yam hangkat tangan? Sayerrrr....

Ni rahsia resepi tom yam aku. Sape mau torai, silakan. Kalau tak jadi jangan marah aku udah. Resepi aku senang je, tak komplikated tapi banyak jugak bahan-bahan tak perlu dimasukkan, aku masukkan. Tom yam ni boleh digunapakai pada ayam / seafood / sayuran. Kalau nak masukkan tiga-tiga sekali pun bole.

Tapi yang aku citer ni nk buat tom yam ayam. Ni bahan-bahannya:

Bahan A
1. 1 paket Tom Yam kung adabi
2. 1 paket Tom Yam putih adabi
3. 1 Serai diketuk
4. Sedikit lengkuas
5. 3 helai daun limau purut

6. Suku ayam. Lepas tu potong kecik-kecik


Bersambung.....

Tuesday, June 18, 2013

Sama-Sama Kita Tazkirah Pada Diri-Sendiri....


 1. Tidur di Pagi Hari Setelah Shalat Shubuh

Dari Sakhr bin Wadi’ah Al-Ghamidi radliyallaahu ‘anhu bahwasannya Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :
ﺎﻫﺭﻮﻜﺑ ﻲﻓ ﻲﺘﻣﻷ ﻙﺭﺎﺑ ﻢﻬﻠﻟﺍ

”Ya Allah, berkati lah bagi ummatku pada pagi harinya” (HR. Abu dawud 3/517, Ibnu Majah 2/752, Ath-Thayalisi halaman 175, dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad shahih).

 Ibnul-Qayyim telah berkata tentang keutamaan awal hari dan makruhnya menyia-nyiakan waktu dengan tidur, dimana beliau berkata : “Termasuk hal yang makruh bagi mereka iaitu orang salih adalah  tidur antara shalat shubuh dengan terbitnya matahari, kerana waktu itu adalah waktu yang sangat berharga sekali.
 
Terdapat kebiasaan yang menarik dan agung sekali mengenai manfaat waktu tersebut dari orang-orang salih, walaupun mereka berjalan sepanjang malam mereka tidak toleransi untuk istirehat pada waktu tersebut hingga matahari terbit. Kerana ia adalah awal hari dan sekaligus sebagai kuncinya.

 Ia merupakan waktu turunnya rezeki, adanya pembagian, turunnya keberkatan, dan darinya hari itu berjalan dan mengembalikan segala kejadian, hari itu atas kejadian yang mahal tersebut. Maka rugi tidur pada ketika itu seperti tidurnya orang yang terpaksa” (Madaarijus-Saalikiin 1/459).

2. Tidur Sebelum Shalat Isya’

Diriwayatkan dari Abu Barzah radlyallaahu ‘anhu : ”Bahwasannya Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam membenci tidur sebelum shalat isya’ dan bercerita selepasnya” (HR. Bukhari 568 dan Muslim 647) hadits-hadits Nabi menerangkan makruhnya tidur sebelum shalat isya’. Oleh sebab itu At-Tirmidzi (1/314) mengatakan : “ulama menyatakan makruh hukumnya tidur sebelum shalat isya’ dan bercerita setelahnya.
 
Dan sebagian ulama’ lainnya memberi keringanan dalam masalah ini. Abdullah bin Mubarak mengatakan : “Kebanyakan hadits-hadits Nabi melarangnya, sebagian ulama membolehkan tidur sebelum shalat isya’ khusus di bulan Ramadan saja”.

Al-Hafidh Ibnu Hajar berkata dalam Fathul-Baari (2/49) : “Di antara para ulama melihat adanya keringanan (iaitu) mengecualikan bila ada orang yang akan membangunkannya untuk shalat, atau diketahui dari kebiasaannya bahwa tidurnya tidak sampai melewatkan waktu shalat. Pendapat ini juga tepat, kerana kita katakan bahwa alasan larangan tersebut adalah bimbang terlewatnya waktu shalat”.
 

Monday, June 17, 2013

Kenapa Saya Suke Energizing Soy Protein Shaklee (ESP) Sebagai Sarapan Pagi?


 Saya mahu mengelakkan makanan yang kurang berkhasiat seperti nasi lemak, roti canai dan lontong

Saya mahu sarapan yang mudah dan sihat

Setelah mengkaji ESP banyak faedahnya. Nak tahu apa?  
  • Kekal Muda – Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.
  • Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – kacang soya adalah tumbuhan yang hanya kaya dalam isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.
  • Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.
  • Kulit berseri dan anjal – Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka dan menghilangkan parut.
  • Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.
  • Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.
  • Memperbaiki Memori – Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebagainya.

Anda masih lagi sangsi untuk mencubanya?

Hubungi saya untuk pesanan .

COD di kawasan berikut:- Puchong, Cyberjaya, Putrajaya, Bandar Baru Bangi, Serdang, Seri Kembangan, Equine Park, Pasar Borong Selangor, Pulau Meranti, Highway MEX, Bukit Jalil, Sri Petaling, Kuchai Lama, Klang Lama, Sg Besi, Kem Sg Besi, UPNM, BTS, The Mines dan kawasan-kawasan sekitarnya.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: Normila Muhamad
Like Fan Page: Mamanurins Vitamin Shop
Blog: www.mamanurins.blogspot.com


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Sumber : www.mamanurins.blogspot.com

Sunday, June 16, 2013

Sepetang Bersama Orkid....

Aku ni sebenanyer peminat orkid. Tapi takde la kalau nak beli orkid yang spesies pelik, yang flower dier besar-besar, yang pokok orkidnyer lain dari yang lain, mahal beb.... Aku beli yang murah-murah + termampu je, takut beli yang diluar kemampuan tak termampu pulak hendak menjaganya. Huhuhu.... Sian dier....

Actually benda ni dah lame berlaku tapi baru sekarang nk citer. Raya Aidilfitri 3 taun lepas kot, aku pun tak hingat la. Lokasi kejadian rumah Cik Leh Di Kampung Perak, Machap, Johor. Dalam erti kata mudah, rumah ni adalah rumah pakcik mil (Mahu tahu siapa itu mil bole rujuk disini : http://mamanurins.blogspot.com/).

Aku just nk share gambar-gambar bunga orkid yang aku ambil kat laman rumah cik leh dan aku dah peram bertahun-tahun lamenyer. Sikit lagi nak jadi pekasam... Hua hua hua....

Layan........







Perggghhhh OSEM la....  Sempat jugak anak-anak aku berposing....

 
 
Peace yoooo....

Saturday, June 15, 2013

30 Disember 2012.... Siri 3....

Siapa Ayah Aku......?

Beliau telah mendidik dan banyak memberi nasihat kepada aku. Jarang-jarang nasihatnya aku dengar, kadang-kadang aku buat-buat dengar. Itulah aku sebagai anak. Bila aku sudah berkeluarga, mempunyai anak, banyak nasihat-nasihatnya ku ulang untuk mendidik dan membesar anak-anak.

Perwatakan beliau, tidak banyak bercakap. Kalau kena topik, akan cakap tak berhenti-henti. Ketika keluar berjalan, songkok hitam, kot dan stokin tidak akan dilupakan walaupun hanya menyarung selipar. Ini kerana beliau mementingkan imej. Pendidikan formal hanya setakat darjah 6. Tapi keinginan serta semangat beliau untuk memajukan diri dan karier sangat tinggi. Percaya atau tidak, ramai rakyat Malaysia tanpa mengira pangkat dan darjat menjadikan beliau sebagai rujukan. Siapa yang kenal beliau pasti akan bersetuju dengan apa yang aku cakapkan.

Tetapi setelah beliau tiada, aku merenung, mengingat kembali apa-apa yang pernah arwah katakan. Sebenarnya impian arwah adalah untuk melihat aku berjaya dalam bidang akademik iaitu mahu aku menjadi seorang pensyarah dan seterusnya professor. Tapi aku tidak minat mengajar kerana aku akan cepat hangin kalau apa yang aku ajar orang tak paham.

Walaubagaimanapun, aku telah berjaya mencapai cita-cita yang beliau harapkan ketika aku di sekolah menengah iaitu menjadi seorang akauntan. Bukan sahaja aku seorang akauntan bertauliah, malah aku juga adalah seorang juruaudit. Alhamdulillah.

Siapa yang belum mengenali arwah ayah aku, scroll gambar di bawah:

 
Gambar ketika 'kenit' konvo di KUIS.
 
 
Aku doakan semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang beriman. Aminnn.....

Bersambung....

Friday, June 14, 2013

Persiapan Untuk Berpuasa. Ibu Menyusu Sudah Bersedia?

Hari ni 4 Syaaban 1434. Maknanya, kurang 30 hari lagi kita akan berpuasa. Ahlan wasahlan ya Ramadhan. Saya masih lagi berjuang menggantikan puasa tahun lepas. Sikit hari saja lagi. Jangan contohi saya yang culas ini.  Semoga sempat saya selesaikan, malah mampu berpuasa sunat Syaaban. Amin ya Rabb.
 
Saya perhatikan ramai wanita berpuasa pada bulan ini. Ramai juga yang mengeluh dan risau dengan kondisi diri mereka yang berpuasa dan menyusukan bayi. Sedangkan bulan Syaaban yang bercuaca panas ini, tidak berpuasa pun asyik letih dan lesu, apatah lagi bulan puasa nanti.
 
Janganlah risau wahai ibu-ibu yang menyusukan anak. Percayalah janji Allah. Dia tidak akan memberi kita ujian yang tidak kita mampu tanggung. Bukankah wanita ini insan istimewa yang mampu menggoncang dunia. Kita mampu menanggung kesakitan yang teramat sewaktu melahirkan, ada juga yang berpuasa 24 jam untuk mengeluarkan bayi secara c-sect, inikan pula berpuasa dan menyusukan.
 
Yang penting kita berniat. Niat kerana Allah. Bila kita berniat, niat itu akan terus sampai kepada Allah. Percaya atau tidak, miracle atau magiknya bila kita berniat, kita akan fokus dan mampu bertahan walau apa jua keadaan. Pernah tak alami situasi ini?
 
Kita sangat lapar kerana tidak sempat bersarapan dan menunggu waktu untuk makan tengahari. Rasa laparnya seolah-olah tidak tertanggung.
 
Dalam satu keadaan yang lain, kita berniat untuk berpuasa Ramadhan pada malam hari, keesokan harinya kita terlepas waktu sahur, tapi kita tetap berpuasa kerana puasa itu wajib dan kita tidak boleh sewenang-wenangnya tidak berpuasa. Walaupun lapar tidak terhingga, tapi kita tetap tidak makan.
 
Apa yang berlaku ini?
 
Kuasa niat kerana Allah. Wallahuaklam.

Berbalik kepada ibu menyusu yang berpuasa. Apakah yang perlu dilakukan?
Ibu sangat perlu mengepam susu dengan lebih kerap berbanding bulan biasa bagi ibu yang bekerja. Pamlah setiap 2 atau 3 jam sekali. Susukan bayi dengan kerap bagi ibu yang tidak bekerja.
  • Kerapkan seisi pemerahan pada jam 12 pagi hingga 6 pagi kerana pada waktu ini hormon prolaktin banyak dihasikan.
  • Ambil la pahala sunnah bersahur. Ini sangat PENTING. Ia membekalkan tenaga ibu sepanjang hari. Ambil makanan seimbang. Pastikan ada kombinasi karbohidrat, protein dan serat. Minum air yang banyak untuk mengelakkan dehidrasi.Kekurangan air membuatkan susu merundum dan ibu lesu.
  • Konsep permintaan dan penawaran jangan diabaikan. Sentiasa kosongkan payudara untuk menghasilkan susu yang banyak. Jika payudara kurang rangsangan dan tidak dikosongkan, pengeluaran susu akan berkurang. Ia memberi isyarat kepada otak yang susu tidak diperlukan. Alangkah ruginya jika keadaan ini berlaku pada bulan puasa.
Apa lagi usaha yang boleh dilakukan? Maaf jika saya kata mungkin ibu menyusu perlu vitamin atau supplemen tambahan. Bukanlah wajib atau mesti, tapi bukankah lebih baik jika kita bertenaga dan memberikan susu terbaik untuk anak kesayangan kita. Kita boleh berpuasa dengan sempurna, mengambil manfaat beribadah pada bulan yang mulia ini malah kita dapat memberikan susu terbaik di dunia pada anak-anak. Mudahnya kita membina syurga di akhirat ini jika ini menjadi kenyataan. 

Apakah vitamin terbaik atau supplemen kepada ibu yang berpuasa dan menyusukan anak? 




Performance Drink
Ianya minuman berglukos yang mengandungi formula opticarb iaitu membantu badan kita cergas sepanjang hari walau berpuasa, memastikan kandungan gula dalam darah dan bendalir dalam badan adalah seimbang. Ia membantu si ibu tidak dahaga sepanjang seharian berpuasa. Berperasa oren, sesuai diminum begitu sahaja atau dicampur bersama Mealshake dan ESP. Merupakan produk paling HOT SELLING pada bulan puasa kerana banyak tenaga dan bendalir yang dikeluarkan ketika proses menyusu.
 
ESP
Protein sangat penting untuk tumbesaran dan pertumbuhan. Protein merupakan nutrien utama dalam penghasilan susu ibu. Pengambilan ESP mempercepatkan penghasilan susu dan memberi tenaga sepanjang hari dan mengawal rasa lapar kepada ibu.

Meal Shakes
Multivitamin yang mengandungi 19 vitamin/galian, serat dan protein. Ia mengenyangkan dan memberi tenaga kepada ibu. Pengambilan bersama air yang banyak selepas itu mampu mengelakkan sembelit.
 
Nak tahu cara bancuhan yang sempurna?
 
Boleh hubungi saya.
 
COD di kawasan berikut:- Puchong, Cyberjaya, Putrajaya, Bandar Baru Bangi, Serdang, Seri Kembangan, 
Equine Park, Pasar Borong Selangor, Pulau Meranti, Highway MEX, Bukit Jalil, Sri Petaling, Kuchai Lama, Klang Lama, Sg Besi, Kem Sg Besi, UPNM, BTS, The Mines dan kawasan-kawasan sekitarnya.

Call/whatapps/sms: 019 2250752
Email : normila.muhamad@gmail.com
Add FB: Normila Muhamad
Like Fan Page: Mamanurins Vitamin Shop
Blog: www.mamanurins.blogspot.com


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 
 
 

Thursday, June 13, 2013

Pesta Floria 2013 Menjelang Tiba



Pesta Floria 2013 akan diadakan pada 22 - 30 Jun 2013. Lokasi kejadian tempat biasa, betul-betul tepi tasik depan bangunan MOF.

Kali ni tema pesta floria bunga orkid. Perggghhh manyak syok wooo. Gaji masuk 25 hb, so bole la borong pokok orkid banyak-banyak.... Hua hua hua. Wife aku baca post ni musti kena bagi kata dua.... Mane tak nyer, pokok-pokok anggur kat rumah tu dibiarkan berkeliaran tanpa dijaga. Cian dier.

K gang, jumpa di sana ya....

Wednesday, June 12, 2013

7 kesilapan sukar hamil....

Cerita copy paste dari facebook - 12/6/2013
   
Tahukah anda menggunakan pelincir yang salah semasa memgadakan hubungan intim boleh mengurangkan peluang untuk hamil. Semua gel pelincir boleh rosakkan sperma. Cara terbaik untuk baiki hubungan, tingkatkan...pelincir semulajadi anda. Lakukan lebih banyak foreplay sebelum memulakan seks. Seterusnya lebih banyak pelincir semulajadi terhasil untuk bantu sperma terus hidup.

Simpanan sperma. Ada pasangan silap tanggapan bahawa dengan mengelakkan hubungan seks dalam masa sebulan dapat menjimatkan sperma. Ini adalah silap besar! Memang benar, jika simpan sperma, anda mungkin lebih banyak waktu diperlukan. Tetapi kebanyakan sperma sudah lemah dan lembap serta tidak mampu senyawakan telur wanita. Untuk hamil, sperma yang segar diperlukan.

Vitamin C. Sangat bagus untuk tingkatkan kesuburan. Ia boleh memperbaiki cecair serviks. Cecair ini berfungsi mengangkut sperma ke dalam serviks dan ke rahim. Tanpanya sperma tak mampu hidup lebih lama. Namun jangan ambil berlebihan sebab dikhuatiri akan menyebabkan kekeringan serviks pula. Dinasihatkan ambil tidak lebih 1000mg vitamin C setiap hari.

Tekanan. Bila ada yang bertanya dan mengatakan “relaks la” ini sebenarnya akan menambah lagi tekanan. Lakukan lah terapi ketawa daripada paksa diri untuk bertenang.

Makanan. Wanita yang hamil tahu apa makanan yang patut dijauhi, tetapi wanita yang sedang cuba untuk hamil tidak tahu hal ini. Contohnya, jauhkan ikan yang mengandungi merkuri yang sangat tinggi namun jangan elak semua ikan kerana ada ikan yang yang kaya dengan protein, vitamin D dan asid lemak Omega-3 yang bagus.

Minuman berkafein. Ada kajian mengatakan secawan kopi sehari sudah cukup memgurangkan peluang sehingga 50% wanita untuk hamil dalam tempoh 12bulan. Jadi, pengemar kopi sila ambil perhatian ya.

Ubat-ubatan yang mesti dijauhi orang lelaki. Ada ubat-ubatan yang biasa diambil oleh lelaki seperti ubat rawat ulser, masalah gastrik juga ubat tekanan darah tinggi ada kesan buruk pada pengeluaran sperma juga kesuburan. Amalkan vitamin lebih baik, contohnya zinc complex, C dan E yang mengandungi selenium.

Sumber: http://mama-batrisyia.blogspot.com/

Saturday, June 8, 2013

30 Disember 2012.... Siri 2

Aku bersyukur kepadaMu Ya Allah kerana telah dipermudahkan untuk menguruskan jenazah ayah walaupun selama ini aku tidak ambil tahu langsung pasal hal ini. Aku berfikiran sebab dah orang lain boleh buat, so aku tak payah buat. Tetapi bila dah terkena batang hidung sendiri, baru padan muka. Gelabah tak sudah. Nasib baik aku ada jiran yang telah banyak membantu. Terima kasih diucapkan kepada mereka-mereka yang telah membantu samaada secara langsung ataupun tidak langsung.

Aku kongsi serba sedikit apa yang aku ingat. Kalau nak tahu lebih mendalam, sila hadiri kelas pengurusan jenazah yang dianjurkan oleh masjid/surau di tempat anda.

Illustrasi sahaja

Langkah-langkah Yang Perlu Dilakukan Ketika Ayah Menghembus Nafas Terakhir Di Rumah.

1. Hubungi hospital berdekatan dan tunggu sehingga pegawai hospital sampai di rumah. Pegawai hospital akan mengesahkan kematian seseorang itu, waktu kematian dan tempat kematian.

2. Ambil surat pengesahan kematian dan buat laporan di balai berdekatan untuk Pengesahan Pengebumian Jenazah (Permit Kubur). Pegawai polis akan datang ke rumah untuk memeriksa jenazah dalam memastikan tiada unsur jenayah yang wujud.

3. Minta bantuan pihak Qariah masjid/surau dalam menguruskan tempat pengebumian dan proses jenazah untuk dimandi dan di kafan. Beri satu salinan permit kubur kepada qariah untuk perekodan.

4. Bawa kad pengenalan jenazah dan surat pengesahan pengebumian dan daftar kematian di Jabatan Pendaftaran Negara untuk sijil kematian.


Perkara Yang Perlu Untuk Menjaga Kehormatan Jenazah.

1. Tukarkan pakaiannya dan bersihkan kekotoran yang keluar dari duburnya. Pastikan aurat jenazah tidak terdedah.

2. Rapatkan kedua belah matanya dan berdoa (sunat) "Dengan nama Allah dan Rasul, Ya Allah ampunkan dia dan kasihanilah dia"

3. Qiamkan kedua tangannya seperti dalam solat.

4. Rapatkan mulutnya.

5. Ikat dagunya dan simpul di atas ubunnya.

6. Luruskan kakinya.

7. Ikatkan kedua ibu jari kakinya.

8. Letakkan sesuatu yang sederhana berat di atas perut jenazah untuk mengelakkan perut jadi buncit atau kembong.

9. Letakkan jenazah di tempat yang tinggi.

10. Tutup jenazah dengan sehelai kain yang nipis. Ini memudahkan wap keluar dan melambatkan ianya berbau.

11. Sunat meletakkan jenazah dengan kakinya menghadap ke Qiblat, kepala ditinggikan sedikit, beralas dengan bantal, supaya mukanya juga dapat dihadapkan ke Qiblat.

Friday, June 7, 2013

Cerita Copy Paste Dari FB - 7 Jun 2013

Sharing is caring....
 
Semalam, seorang rakan, @[100000107764246:2048:Nadia Bakar] telah menandatangani Surat Keengganan Untuk Memberi Kebenaran Imunisasi di Klinik Kesihatan berhampiran tempat beliau. Terima kasih kepada staf di sana yang menghormati PENDIRIAN DAN PILIHAN beliau sebagai ibu dalam hal vaksinasi ini. 

Ibu bapa sememangnya ada pilihan. 

Ini saya copy dan paste dari post original Nadia Bakar.

Pasak kuat-kuat dalam minda, Vaksinasi/Immunisasi ini adalah PILIHAN, bukan KEWAJIPAN.
======================


Bukan saja-saja aku pilih untuk tidak vaksin Aariz lagi.
Bukan saja-saja ikut, bukan saja-saja kena hasut.
Aku ada ramai rakan yang terpaksa mengharungi kehidupan dengan Adverse Effect Following Immunisation (AEFI) selepas anak disuntik.


Anak mereka yang sebelumnya sentiasa gembira, sentiasa sihat, sentiasa aktif..
Alih-alih disahkan Autisme, Disleksia, Ekzema, ADHD tak lama selepas disuntik.


Aku tak tegar melihat kesengsaraan anak-anak kecil dan ibu bapa yang terlalu hebat jiwanya itu.
Aku kaji, aku baca, aku bertanya, aku menilai. Pasti semua ini bukan saja-saja terjadi kan?


Ya! Aku tiada lulusan dalam bidang perubatan. Aku bukan produk keluaran mana-mana Medical School yang disanjung dengan 'title' Dr di pangkal namanya.
Tapi aku seorang ibu. Kalian tahu kan, seorang ibu boleh dan sanggup berbuat apa saja demi anaknya.
Tak mudah menjadi seorang ibu tanpa ilmu. Walhal, dalam segenap tindakan juga mesti dengan ilmu. Bukan saja-saja bertindak! Bukan saja-saja ikut!


Bahan-bahan setiap vaksin cukup membuatkan aku gigil untuk meneruskan pencarian. Tapi aku gagahi menerima kenyataan dan teruskan pencarian. Demi Aariz!


Sesak dada aku melihat satu demi satu bahan-bahannya :
"Aluminium, Sel haiwan, Sel fetus sihat yang digugurkan, Embrio ayam, Serum lembu, Merkuri ..." banyak lagi bahan-bahan yang menakutkan! Ah! kalau kalian membacanya juga, kalian pasti bergenang air mata.


Jadi, ini pilihan aku untuk Aariz. Biar sistem pertahanan badannya yang melawan penyakit, bukan dengan vaksin yang belum tentu jadi pencegah, mungkin
sekali menjadi padah!


Biar Air Susu Ibu, Madu, Habbatussauda', VCO yang aku amalkan untuk Aariz menjadi kekuatan untuk sistem pertahanan tubuh kecil kesayangan aku.


Kerana apa? Kerana ini juga pesan Rasulullah.. juga makanan Rasulullah..


Ini pilihan aku kerana TIADA ISTILAH 'WAJIB CUCUK' di mana-mana negara. Kalau tidak, pasti Puan Doktor menghalang aku daripada memilih
keputusan ini kan?



Pasak kuat-kuat dalam minda, Vaksinasi/Immunisasi ini adalah PILIHAN, bukan KEWAJIPAN!
Aku dengan rasmi, secara hitam putihnya menolak vaksin untuk Aariz petang semalam di depan seorang Puan Doktor dan jururawat sebagai saksi.


Biar sistem pertahanan Aariz bekerja untuk Aariz. Selamat tinggal VAKSIN. Moga kita tidak berjumpa lagi. Bukan kerana aku membencimu, tapi kerana aku tak tegar mencermarkan tubuh Aariz. Ya! Semuanya kerana Aariz.

.
 
Semalam, seorang rakan, Nadia Bakar telah menandatangani Surat Keengganan Untuk Memberi Kebenaran Imunisasi di Klinik Kesihatan berhampiran tempat beliau. Terim...a kasih kepada staf di sana yang menghormati PENDIRIAN DAN PILIHAN beliau sebagai ibu dalam hal vaksinasi ini.

Ibu bapa sememangnya ada pilihan.

Ini saya copy dan paste dari post original Nadia Bakar.

Pasak kuat-kuat dalam minda, Vaksinasi/Immunisasi ini adalah PILIHAN, bukan KEWAJIPAN.
======================
Bukan saja-saja aku pilih untuk tidak vaksin Aariz lagi.
 
Bukan saja-saja ikut, bukan saja-saja kena hasut.
Aku ada ramai rakan yang terpaksa mengharungi kehidupan dengan Adverse Effect Following Immunisation (AEFI) selepas anak disuntik.

Anak mereka yang sebelumnya sentiasa gembira, sentiasa sihat, sentiasa aktif..
Alih-alih disahkan Autisme, Disleksia, Ekzema, ADHD tak lama selepas disuntik.

Aku tak tegar melihat kesengsaraan anak-anak kecil dan ibu bapa yang terlalu hebat jiwanya itu.
Aku kaji, aku baca, aku bertanya, aku menilai. Pasti semua ini bukan saja-saja terjadi kan?

Ya! Aku tiada lulusan dalam bidang perubatan. Aku bukan produk keluaran mana-mana Medical School yang disanjung dengan 'title' Dr di pangkal namanya.
 
Tapi aku seorang ibu. Kalian tahu kan, seorang ibu boleh dan sanggup berbuat apa saja demi anaknya.
 
Tak mudah menjadi seorang ibu tanpa ilmu. Walhal, dalam segenap tindakan juga mesti dengan ilmu. Bukan saja-saja bertindak! Bukan saja-saja ikut!

Bahan-bahan setiap vaksin cukup membuatkan aku gigil untuk meneruskan pencarian. Tapi aku gagahi menerima kenyataan dan teruskan pencarian. Demi Aariz!

Sesak dada aku melihat satu demi satu bahan-bahannya :
"Aluminium, Sel haiwan, Sel fetus sihat yang digugurkan, Embrio ayam, Serum lembu, Merkuri ..." banyak lagi bahan-bahan yang menakutkan! Ah! kalau kalian membacanya juga, kalian pasti bergenang air mata.

Jadi, ini pilihan aku untuk Aariz. Biar sistem pertahanan badannya yang melawan penyakit, bukan dengan vaksin yang belum tentu jadi pencegah, mungkin
sekali menjadi padah!

Biar Air Susu Ibu, Madu, Habbatussauda', VCO yang aku amalkan untuk Aariz menjadi kekuatan untuk sistem pertahanan tubuh kecil kesayangan aku.

Kerana apa? Kerana ini juga pesan Rasulullah.. juga makanan Rasulullah..

Ini pilihan aku kerana TIADA ISTILAH 'WAJIB CUCUK' di mana-mana negara. Kalau tidak, pasti Puan Doktor menghalang aku daripada memilih
keputusan ini kan?

Pasak kuat-kuat dalam minda, Vaksinasi/Immunisasi ini adalah PILIHAN, bukan KEWAJIPAN!
Aku dengan rasmi, secara hitam putihnya menolak vaksin untuk Aariz petang semalam di depan seorang Puan Doktor dan jururawat sebagai saksi.

Biar sistem pertahanan Aariz bekerja untuk Aariz. Selamat tinggal VAKSIN. Moga kita tidak berjumpa lagi. Bukan kerana aku membencimu, tapi kerana aku tak tegar mencermarkan tubuh Aariz.
 
Ya! Semuanya kerana Aariz.

Hadiah Daripada Isteri Setiap Hari

Baca tajuk je masing-masing da fikir yang bukan-bukan. Adehhhhh.... Apa pun tak boleh.

Untuk pengetahuan korang, setiap hari aku telah dibekalkan supplemen Shaklee. Tak percaya? Ini buktinyer....


Masa mula-mula pengambilan, ade jugak aku ngelat-ngelat. Lame-lame dah terbiasa, kalau tak makan supplemen ni macam ade something yang tertinggal.
 
Kalau korang tanye spesifik apa tu, aku hanya mampu katakan itu adalah supplemen Shaklee. Apa nama setiap satu tu dan apa khasiatnya memang aku tak tahu langsung. Al maklum la, isteri berniaga Shaklee, suami tak amik port langsung. Hihihi.
 
Untuk pengetahuan korang, aku ni jenis bukan yang suka makan ubat. Kalau aku sakit (demam, batuk, selsema - sakit-sakit biasa) pun, aku akan makan ubat selain daripada ubat doktor. Aku pergi klinik pun setakat nak ambil MC dan rehat di rumah.
 
Biase kalau aku demam, aku pakai baju berlapis, lari-lari sikit, exercise sikit, untuk bagi peluh. Kalau batuk, aku makan ubat batuk woods. Kalau selsema aku minum air panas di tambah 1 sudu besar madu. Kalau sakit-sakit lain, nak tak nak terpaksa la telan ubat doctor tu jugak. Itu pun kalau da baik sikit memang aku terus stop makan ubat.
 
Aku ni keturunan yang mempunyai kencing manis dan darah tinggi. Pastu smoking pulak tu. Penggemar lamb chop black pepper dan kari kambing. Perggghhhh. Umur dah 33 tahun, tanda-tanda awal pun da ade. Sendiri fikir la.
 
Setelah difikir-fikir dengan lebih mendalam dan doa daripada isteri, hati aku telah dibukakan tuk makan jugak supplemen Shaklee organic secara regular.
 
Terima kasih isteri ku....
 
Nak dapatkan maklumat lanjut boleh rujuk http://mamanurins.blogspot.com/




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Birthday

  • Aku - 2 Oktober
  • Ma Mil - 19 Ogos
  • Nurin Hidayatullah - 10 Januari
  • Nurin Alya Fatihah - 21 Januari
  • Omak Aku - 21 September
  • Bapak Aku - 21 April