Saturday, June 8, 2013

30 Disember 2012.... Siri 2

Aku bersyukur kepadaMu Ya Allah kerana telah dipermudahkan untuk menguruskan jenazah ayah walaupun selama ini aku tidak ambil tahu langsung pasal hal ini. Aku berfikiran sebab dah orang lain boleh buat, so aku tak payah buat. Tetapi bila dah terkena batang hidung sendiri, baru padan muka. Gelabah tak sudah. Nasib baik aku ada jiran yang telah banyak membantu. Terima kasih diucapkan kepada mereka-mereka yang telah membantu samaada secara langsung ataupun tidak langsung.

Aku kongsi serba sedikit apa yang aku ingat. Kalau nak tahu lebih mendalam, sila hadiri kelas pengurusan jenazah yang dianjurkan oleh masjid/surau di tempat anda.

Illustrasi sahaja

Langkah-langkah Yang Perlu Dilakukan Ketika Ayah Menghembus Nafas Terakhir Di Rumah.

1. Hubungi hospital berdekatan dan tunggu sehingga pegawai hospital sampai di rumah. Pegawai hospital akan mengesahkan kematian seseorang itu, waktu kematian dan tempat kematian.

2. Ambil surat pengesahan kematian dan buat laporan di balai berdekatan untuk Pengesahan Pengebumian Jenazah (Permit Kubur). Pegawai polis akan datang ke rumah untuk memeriksa jenazah dalam memastikan tiada unsur jenayah yang wujud.

3. Minta bantuan pihak Qariah masjid/surau dalam menguruskan tempat pengebumian dan proses jenazah untuk dimandi dan di kafan. Beri satu salinan permit kubur kepada qariah untuk perekodan.

4. Bawa kad pengenalan jenazah dan surat pengesahan pengebumian dan daftar kematian di Jabatan Pendaftaran Negara untuk sijil kematian.


Perkara Yang Perlu Untuk Menjaga Kehormatan Jenazah.

1. Tukarkan pakaiannya dan bersihkan kekotoran yang keluar dari duburnya. Pastikan aurat jenazah tidak terdedah.

2. Rapatkan kedua belah matanya dan berdoa (sunat) "Dengan nama Allah dan Rasul, Ya Allah ampunkan dia dan kasihanilah dia"

3. Qiamkan kedua tangannya seperti dalam solat.

4. Rapatkan mulutnya.

5. Ikat dagunya dan simpul di atas ubunnya.

6. Luruskan kakinya.

7. Ikatkan kedua ibu jari kakinya.

8. Letakkan sesuatu yang sederhana berat di atas perut jenazah untuk mengelakkan perut jadi buncit atau kembong.

9. Letakkan jenazah di tempat yang tinggi.

10. Tutup jenazah dengan sehelai kain yang nipis. Ini memudahkan wap keluar dan melambatkan ianya berbau.

11. Sunat meletakkan jenazah dengan kakinya menghadap ke Qiblat, kepala ditinggikan sedikit, beralas dengan bantal, supaya mukanya juga dapat dihadapkan ke Qiblat.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Birthday

  • Aku - 2 Oktober
  • Ma Mil - 19 Ogos
  • Nurin Hidayatullah - 10 Januari
  • Nurin Alya Fatihah - 21 Januari
  • Omak Aku - 21 September
  • Bapak Aku - 21 April