Wednesday, December 15, 2010

Vocab baru

Semenjak dua menjak ni anak2 dara aku telah memvocabkan 3 perkataan baru...

1) sebikal = BASIKAL

2) seko = TESCO

3) toskin = STOKIN

alahaiii anak2 aku, takkan la kat sekolah ini yang cikgu ajar....

Wednesday, December 8, 2010

Salam Maal Hijrah 1432

Salam maal hijrah kepada semua teman-teman. Semoga tahun baru ini akan menjadikan kita lebih baik dari semalam. Aminnnnn....

Friday, December 3, 2010

Musibah

Sabtu lepas merupakan hari sakit bagi keluarga ku. Aku satu keluarga mengidap simpton2 yang sama iaitu deman panas yang ober panas, batuk2, sakit tekak, loya2, sengal2 badan dan fenin. Takkan la bini aku peknen, amatlah mustahil kerana dia dilindungi implanon yang bertarikh luput jun 2011. Macam2 ubat da makan, tak baik2 jugak. Sampaikan plan nak g MAHA pada ari senin terpaksa ditunda gara-gara tidak sihat. Apa2pun aku bersyukur kerana aku dan ahli keluarga makin sembuh walaupun sisa2 sakit masih ada hingga ke hari ini. Anak2 pun makin hari makin ceria, tak banyak kerenah. Itu cerita hari Sabtu...........

Ini pulak cerita ari ahad malam. Aku sekeluarga eksiden. Ini pulak aku rasa gara2 terlebih amik ubat sampai lalok. Sampai drive boleh tertido padahal da nk smpi umah dahh. Nasib baik la eksiden tu tidak menyebabkan pihak2 pengguna jalanraya yang lain. Dan aku juga bersyukur kerana ahli keluarga aku selamat, tiada yang cedera, cuma kereta je (da name pun eksiden). Dahhh tu je nak g tau. Harap maklum

Nasihat dari Dr Fadilah Kamsah

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih” dan digalakkan doa 12 pintu.

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur setiap hari, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat dan solat istikharah bila ada keperluan– Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3X.

5) Bermaaf-maafan sesama kawan dan pasangan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan. Kita mungkin tidak boleh mohon maaf kepada semua manusia tetapi kita berupaya untuk memaafkan semua orang. Cara ini mengurangkan beban emosi dan kita akan lebih ceria pada setiap hari.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka) dan ini boleh boleh dipraktikkan kepada anak-anak.

7) P rogram minda/cuci minda – P aling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.

8) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa).

9) Untuk mencuci hati antara aktiviti terbaik adalah dengan mencuci tandas. Mengikut sesetengah pendapat ianya dapat membasuh kesombongan pada hati.

10) P eluk pasangan setiap hari sekurang-kuranya 3 kali dalam tempoh 10 saat . Jangan lama sangat dikhuatiri kita tidak terpaksa ambil cuti kecemasan (ada faham).

11) Berkata-kata/menasihat anak kita pada waktu yang sesuai di dalam membentuk jiwa dan ruhaninya. Waktu yang digalakkan (teachable moments) adalah seperti berikut:-;
• Sebelum tidur
• Semasa tidur
• Selepas tidur
• Selepas riadah
• Selepas solat
• Selepas mandi air suam

12) Memberi arahan yang jelas kepada anak-anak seperti “Nak, solat jangan ditinggalkan” dan bukannya “Nak, jadilah anak yang cemerlang” (umum).

13) Ibu bapa kena imbangkan emosi keluarga, sekiranya bapa memarahi anak, si ibu perlu memujuk anak dan beri rasional kenapa ayah marah.

14) Jangan galakkan anak menjadi artis/penyanyi walaupun berbakat (tidak dijelaskan kenapa rasanya kita dah faham).

15) Elakkan dan jangan sekali-kali menyebut perkataan yang negatif kepada anak kerana doa ibu bapa adalah makbul.

16) Jangan risau anak tidak mendengar kata kita, tapi risaulah kerana anak-anak melihat perbuatan kita dan mencontohinya.

17) Setiap kali balik ke rumah ucapkan Basmallah 3x dan beri salam serta senyum. P astikan suami dalam keadaan positif semasa pulang ke rumah walaupun penat bekerja. Kaum Bapa bantulah isteri membuat kerja-kerja rumah.

18) Makan dan minumlah serta buatlah sesuatu dengan tangan kanan kerana ada 18 enzim yang baik ada pada tangan kanan manakala pada tangan kiri ada 81 enzim yang menjadi anti bakteria dan sesuai untuk aktiviti mencuci qubul dan dubur. (sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kiri)

19) Amalkan membuang hadas besar dengan menyengetkan badan ke arah kiri dan memegang kepala dengan tangan kanan. Ini akan memudahkan lawas serta mengelakkan penyakit buasir.

20) Makan buah dahulu sebelum makan nasi supaya semua vitamin dalam buah tidak hilang.

21) Untuk lelaki jangan amalkan kencing berdiri (sesungguhnya syaitan itu kencing berdiri) kerana banyak keburukan seperti mendatangkan penyakit seperti ED dan sbgnya.

22) Hormatinya buku sebagai guru/ilmu jangan dicampak-campak atau tidak dijaga. Apatah lagi sekiranya kitab-kitab ilmu.

23) Amalkan bismillah lima banyak khasiatnya (lanjutan kena berguru dengan Hj Afandi).

24) Tarikh lahir boleh mencerminkan peribadi walaupun bukan 100% tepat. Anak-anak yang lahir pada 18 hb hingga 23 hb pada kebiasaanya lebih berupaya menjadi cemerlang atau boleh upaya juga menjadi sebaliknya terpulang kepada didikannya.

25) Anak kedua lebih berdikari dan biasanya agak tersisih dalam hiraki keluarga.

26) Amalkan tidur mengiring ke kanan.

27) Menyebutkan Hadis Qudsi “ Allah bertindak sepertimana yang difikirkan oleh hambanya”. Jadi kena sentiasa positif.

28) Ransang anak-anak dengan kata-kata positif sejak dalam kandungan lagi.

29) Ransang anak-anak semasa mereka bayi dan seterusnya sehingga dewasa. Apabila dewasa beri kebebasan kepada anak untuk memberi pendapat dan membuat pilihan.

30) Doa mempunyai kuasa yang hebat. “Doa itu senjata bagi orang mukmin”.

31) Ibubapa kena berubah terlebih dahulu baru boleh meransang perubahan pada keluarga.

32) Jangan mendera anak-anak, kerana anak-anak yang didera berkemungkinan besar akan mendera anaknya iaitu cucu kita.

33) Didik anak mengikut personaliti masing-masing, tidak boleh samakan semua cara kepada semua anak.

34) Orang yang berjaya apabila hari ini lebih baik dari semalam, orang yang rugi apabila hari ini sama dengan semalam dan orang yang celaka apabila hari ini lebih teruk dari semalam (hadis Nabi)

Teka-teki versi apek 2....

1) Lubang ape yang rasanye hangat, nikmat dan nyaman?
Answer: LUBANGun pagi2, tarik selimut pastu lu tido balik....

2) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M opp!!! salah BPL laaa

3) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Answer: Kuih salah bikin.

4) Binatang ape yang power dlm bab berKarate?
Answer: Kuda belang....cube kira brape black belt dia ade.

5) Siape yang menemukan dompet kulit?
Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada saye.

7) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'

8) Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
Answer: Pembohong...

9) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Answer: Usus

10) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Answer: Kutu rambut

11) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
Answer: Neneknye si katak

12) Kenape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'

13) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
Answer:Sekretari baik..................'Selamat pagi Boss' ; Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni Boss'

14) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
Answer: Dua-dua tak kenal korang...heheheh

15) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
Answer: Tukang gali kubur

16) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
Answer: Tahi hidung

17) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?
Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat....

18) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ....gile ape...

19) Gajah terbang dengan ape?
Answer: Dengan susah payah......

Teka-teki versi apek....

Teka-teki:
Hitam dan berpeluh..HA.. . Ape2?
Jawapan :
Semut hitam tengah berjogging..huhuhu

Teka-teki :
Ape benda bila masuk segitiga bila kuar bergulung-gulung
Jawapan :
Seluar dalam ler...haha

Teka-teki :
Antara kapal terbang dengan kuih lepat liat, mana satu
yang paling tinggi?
Jawapan :
Kuih lepat liat la....sebab kapal terbang sampai langit je, tp kuih
lepat sampai lelangit.

Teka-teki : Byk2 kotak, kotak ape yg x leh angkat?
Jawapan :
Kotak penaltilah.. ... wawawa!

Teka-teki :
Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar ???
Teka..teka.. kalo terer!
Jawapan :
Selipar maner boley buat gali tanah,gune cangkol lar....huehue. ..hue!!

Teka-teki :
3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah bendanya tu?
Jawapan :
Koboi naik kuda bawak sekor ayam.

Teka-teki :
Masa dia hidup kite menyanyi, masa dia mati kite tepuk tangan pulak...
Jawapan :
Lilin masa sambut 'EPI BESDAY'

Teka-teki :
Scorpion kaler apa?
Jawapan :
Kala jengking lah..senang pun takleh nak jawab!

Teka-teki :
Dlm bnyk2 kera, kera ape yg pandai menaip???
Jawapan :
Kerani

Teka-teki :
Ada sorang imam, tengah semahyang pastu ada sekor anjing lalu kat depan
dia. Pastu dia jilat kaki dia, BATAL TAK AIR SEMAYANG IMAM TU???
Jawapan :
Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri!

Teka-teki :
4 org awek cun berpayung dgn satu payung tp nape tak basah langsung??
Jawapan :
Sebab tak hujan...aduhai! Dahlah malaslah nak tanya lagi...soalan
bebudak pun takleh nak jawab!! Hampeh..

Wednesday, November 10, 2010

Bangun Pagi Pergi Kerja.... Bla bla bla

Pagi ni malas betul aku nak bangun tido. Sedap sangat tido. Tapi ku gagahkan diri untuk bangun jugak kerana perlu mencari rezeki untuk anak bini. He he he. (Ayat untuk memotivasikan diri).

Ada satu pagi di waktu hari bekerja, anak aku yang sulung bernama nurin hidayatullah bertanya kepada aku, arini boleh cuti tak? perghhhh ganas punyer soklan. Aku pun menjawab, kakak kena g skool. Nak jadi doktor kena g skool.. Pastu nurin jawab, oooo ok.

Dah besar rupanya anak aku, dah boleh paham ape yang aku cuba sampaikan. Bukan nurin je, alya pun same gak. Disuruh ambil apa-apa, dia akan buat. Itupun ikut mood jugak, kalau tak ok memang dier buat dekkkkk je. Macam bapaknyer. Kih kih kih. Anak bapak...

Tuesday, November 9, 2010

Cerita Papan Tanda Lalulintas

Pokok Orkid Berbunga 1

Pokok orkid ni aku da beli lama da, ada la dalam 5 pokok. Perghhh giler tamaks. Pokok orkid ni aku tak tau apa namanye tapi ini jenis orkid yang akarnya menjurai kebawah. Aku beli kat Pesta Flora tahun 2010 di Putrajaya. Aku pun taktau la camne aku leh terbeli pokok orkid ni, tiba-tiba je aku terminat. Susah betul kalau da terminat. Bila da terminat kena la pulak ada komitmennyer. Kalau tak nanti asik kena bahan ngan bini je. He he he.

Kalau ikutkan memang da lame da plan nak menjebakkan diri dalam dunia orkid ni tapi hold dulu. Mana taknye, orang kata orkid ni mahal la, susah nak jaga la, senang nak mati la apa la itu la ini la. Tapi mak aku pulak cakap wan depan umah kat bangi cuma siram pokok orkid je, subur pulak tuhhh... Ish ish ish... Wusya blog orkid sana, wusya blog orkid sini, akhirnya terbukak jugak hati untuk membeli orkid.

Kat bawah ni ade sedikit gambar orkid yang telah berbunga mekar untuk tatapan sahabat semua. Layannn.....





Tujuan Blogging

Selama aku blogging ni, aku tidak tahu apakah tujuan aku berblogging. Itu yang menyebabkan aku kejap update kejap senyap pastu update lagi sampai la satu tahap iaitu hari ini aku bertanya kepada diri apakah tujuan aku berblogging. Kalau diajukan soalan ini kepada blogger-blogger di luar sana pasti pelbagai jawapan akan ke udara.

Setelah diperam dan difikirkan secara mendalam berkenaan perkara ini, ini pulak jawapan aku. Aku berblogging untuk berkarya kerana kerja aku di UM memerlukan aku mengarang dan memurnikan ayat supaya tidak terlalu lembut atau terlalu kasar. Ini kerana untuk menjaga hati auditee. Jadi blog ini merupakan satu platform untuk aku mengkayakan lagi tatabahasa dan pemahaman aku dalam dunia pengarangan.... He he he.

P/S : Minta maaf la sekiranya ada pihak-pihak yang tidak memahami pernyataan diatas.

Tawaran Kerja

Bulan oktober yang lalu aku telah ditawarkan bekerja sebagai Juruaudit Dalam W41 (Tetap) P1 T10 di MAIS. Pelbagai pihak telah ku tanya dan pelbagai jawapan jugak yang aku terima. Dengan dukacitanya aku telah menolak tawaran tersebut setelah mempertimbangkan beberapa perkara.

Adakah aku telah menolak rezeki yang datang, atau mungkinkah ada tawaran yang lebih menarik dimasa akan datang?

Pergi Haji

Tengok tajuk macam nak cerita yang aku pergi haji, sekali bukan daaaa. Jangan marah yer....

Musim haji tahun ini bos aku (Unit Audit Dalam UM) dan ex-bos aku (Halim Ahmad & Co) pergi haji. Semoga diharapkan kedua-dua bos dapat haji mabrur dan selamat pergi dan selamat pulang ke Malaysia. Aminnn. Kedua-duanya masih muda iaitu 40-an.

Agak-agaknya turn aku bila eik? Ni yang nak kena register nama kat lembaga tabung haji awal-awal ni...... :)

Monday, November 1, 2010

Teka Gambar Episod 2

Dalam entry teka gambar episod 1 yang lalu adalah berkenaan carian gambar isteri aku. Entry teka gambar kali ini adalah carian tuk gambar aku masa muda-muda dulu... Clue raut wajah aku masa muda-muda adalah di entry ZAMAN SEKOLAH MASA MUDA-MUDA....







Zaman Sekolah Masa Muda-Muda Dulu







Blue Team



Kalau korang terer, bole tak bagitau bagaimana kedudukan kamera ketika gambar ini diambil? jeng jeng jeng

Teka Gambar..

Cuba cari gambar tersembunyi. Dimanakah isteri aku yang bernama Normila?

Gelagat Nurin & Alya









Raya 2010

Tak reti la nak cerita. Tengok je la gambo. Layannnn... He he he







Selamat Hari Jadi Isteriku, Normila

Salam Semua.

Lama betul aku tinggalkan dunia blogging ni, bila kemalasan datang melanda camni la jadinya. Walaubagaimanapun aktivit blogging harus diteruskan hingga ke akhir hayat. Hidup Pie.... Wakakakaka.



Sebenanyer ini cerita lama tapi aku nak coretkan jugak untuk dijadikan kenangan dalam tahun 2010. Pada 18/9/2010 yang lalu adalah harijadi isteri aku yang ke 30. Ucapan untuk isteriku.... SELAMAT HARI JADI, SEMOGA PANJANG UMUR & DIMURAHKAN REZEKI (Biasalah ayat standard tapi ade ayat tambahan sikit kat belakang ni). Semoga kehidupan kita sekeluarga aman, bahagia dan selamat dunia akhirat. Aminnnnnnn....



Wednesday, September 8, 2010

2 Hari Berturut-turut Berbuka Puasa Dengan Menu Sama

Tajuk kat atas telah menceritakan segala-galanya. So tak yah citer lagi la... Wakakakaka. Takde la gurau je.

Menu sama yang aku maksudkan ialah Bubuk lambuk johor style versi aku. Masa yang first masak guna 3/4 pot beras je, sekali tak cukup daaa. Memang todap sampai wife aku request soh masak tuk kali yg keduanya. Licin woooo.

Berikut adalah bahan-bahannya:
1 pot beras jenama jati dibasuh bersih... (ikut suka la kalau nak guna jenama lain)
Air (sukatan adalah 1 tinggi beras dalam periuk = 4 tinggi air)
1 sup bunjut (apa-apa jenama pun bole guna)
Garam

Untuk tumisan:
3 biji bawang kecik dicincang halus
2 biji bawang putih dicincang halus
1/2 inci halia dicincang halus
sedikit rempah kurma
sedikit minyak zaiton

Aksesori (ikut suka nak masuk bape banyak):
Lobak merah dipotong daldu
Kentang dipotong daldu
Daging batang pinang dicincang halus

Cara-caranya:
Masukkan semua bahan-bahan dalam periuk dan dimasak dengan api yang perlahan dalam masa 45 minit hingga 1 jam (bergantung kepada keadaan) dan dikacau selalu.

Selamat beramal......

Wednesday, September 1, 2010

Projek Tangkap Tikus

Sebenanye memang da lame da aku beli gam tikus tu tapi tak sampai hati lak nak guna. Dari satu hari ke satu hari aku membiarkan saja gam tikus itu duduk diam dalam stor.

Malam tadi masa tengah lepak2 tengok tv kt bawah telah berlaku satu kejadian melampau iaitu tikus yang selama ini aku biarkan hidup dalam stor telah menaiki tangga rumah aku, aku tak tahu dier ke mana. Mungkinkah dier masuk ke bilik atau bilik air tuk mandi atau dier telah buat rumahnya di tingkat atas jugak? Waaaaaaaaaaaaaaaaaaa ini sudah lebey.

Tanpa berlengah lagi aku pun amik gam tikus tu + kepala keli berlada (dijadikan sebagai umpan), aku letak atas kepingan kotak. Lepas itu aku biarkan semalaman.

Keesokan paginya, tikus telah melekat di perangkap aku. Apa lagi aku masukkan tikus tu dalam plastik pastu buang dalam tong sampah la. Ingatkan nk jual kilo kepada sesiapa yang berminat nk beli, sekali tak de buyer la.

Itu la ceritanye.

Berbuka Puasa Di Bangi Pada 21 Ramadhan

Semalam aku sekeluarga berbuka puasa di rumah mak ayah di bandar baru bangi. Aku telah menvolunteer untuk memasak lauk tambahan iaitu:

1. Terung + Telur Goreng Berlada
2. Ayam Goreng Daun Kari. Macam pelik je kan bunyinye tapi membuatnya senang je. Masa goreng ayam masukkan sekali daun kari untuk menaikkan bau daun kari tersebut. Perghhh todap betul baunye
3. Selain itu aku belikan 2 nenas madu tuk omak aku. Bau nenas madu tu sungguh mengancam jiwa dan raga

Menu-menu lain yang ada di rumah bangi:

1. Spagetti
2. Nasi putih
3. Ikan tenggiri asam pedas
4. Kobis goreng
5. Ikan goreng
6. Sambal goreng tempe
7. Potai
8. Air tebu
9. Otak-otak
10. Kurma

Alhamdulillah selesai sudah untuk hari puasa yang ke 21....

22 Ramadhan

Hari ini merupakan ramadhan yang ke 22, malam yang ke 23.. Hanya untuk mengingatkan diri sendiri malam ganjil ramadhan.. :)

Merdeka

Semalam 31.08.2010 merupakan hari kemerdekaan malaysia yang ke 53.

Ingatkan nak sambut malam kemerdekaan di kl ke, bukit jalil ke, putrajaya ke, ape ke, janji yang ada bunga api. Sekali memikirkan penat bekerja disiang hari, anak-anak yang tak reti duduk diam, jalan jem, road block sana sini, so kitorang sekeluarga mengambil keputusan untuk menyambut kemerdekaan kat rumah je la. Tambah-tambah wife aku pukul 8 lebey da masuk tido, lagi la menguatkan semangat tuk aku berada di rumah je. He he he.

Tentatif aktiviti di rumah masa malam merdeka:
1. Makan kuih (balance kuih bukak pose)
2. Tengok tv sampi la kul 12. Itu pun da terlelap-terlelap

Lepas tu masuk tido.

SELAMAT HARI MERDEKA KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA..

Monday, August 30, 2010

20 Ramadhan

Hari ini ramadhan yang ke 20, malam yang ke 21... semoga diharapkan 10 malam yang terakhir ini aku dapat memanfaatkannya dengan sebaik mungkin. Insyaallah....

Sup Ekor + Tulang

Semalam, lepas sahur aku pergi pasar borong selangor tuk membeli belah barang2 basah/dapur. Sejak puasa2 ni aku rajin sikit memasak tuk juadah berbuka. Tengah sopping2 ayam + daging + ikan, tiba2 lak teringat nak buat sup ekor atau sup tulang tuk dibawa pulang ke rumah bangi. Call bini aku, sekali bini aku cakap dier nak sup ekor + tulang. Setelah dipertimbangkan aku pun beli la ekor lembu sekilo + tulang sekilo... Puas hati beb sebab dapat pilih tulang dan ekor yg daging. Sampai2 je kat rumah terus mulakan projek memasak.

Ni resepi sup ekor + tulang aku (gambo tak sempat nak amik):

2.5 liter air
1 kilo tulang
1 kilo ekor lembu
3 bunjut sup tulang
2 inci halia (dikisar)
5 biji bawang kecik (dikisar)
5 biji bawang putih (dikisar)
2 biji kentang dipotong dadu
1 batang carrot dipotong dadu
serbuk oregano
garam + perasa secukup rasa

Cara-cara membuatnyer : masukkan semua bahan2 diatas dan dimasak selama 2 setengah jam. Dari semasa ke semasa kena tambah air kalau kurang. Untuk hiasan letak daun bawang + daun sup. Senang je kan. Cuba la sendiri.

Thursday, August 26, 2010

Menu Buka Puasa Hari Ke 15

Hari ini aku n wife aku masak tuk berbuka. Menu2nya adalah seperti berikut:

1. Green tea O panas
2. Soya cincau berperisa blackcurrant
3. Kurma safia

Aku masak:

1. Nasi putih
2. Kacang peas goreng + capsicum + carrot
3. Telur dadar

Wife aku masak:

1. Sambal udang
2. Samosa (todap hingga menjilat jari)

Alhamdulillah, selesai sudah berpuasa tuk ari yang ke 15.... kejap betul masa berlalu

Menu Buka Puasa Hari Ke 14

Hari ni aku masak:

1. Nasi putih
2. Tomyam ayam
3. Kangkung sambal belacan
4. Baby popia
5. Kurma safia
6. Green tea O panas
7. Soya cincau

Alhamdulillah, nikmat sungguh makan sampai licin...

Tuesday, August 24, 2010

Menu Buka Puasa Hari Ke 12

Menu berbuka puasa untuk hari ke 12 dimasak oleh wife aku. Aku pulak bersantai-santai tengok tv sambil memantau anak-anak dara aku bermain diluar rumah.

Menu-menunya ialah:

1. Nasi putih
2. Ayam goreng rempah
3. Sayur kacang panjang masak lemak
4. Sambal belacan
5. Baby popia (home made)
6. Kurma
7. Air - Tea O hijau panas & air tebu semalam yang tidak habis....

Alhamdulillah makanan sume habis...

Monday, August 23, 2010

Menu Buka Puasa Hari Ke 11

Hari ini aku tak masak kerana kepenatan cat pagar rumah. Kesimpulannyer beli makanan & minuman kat pasar je. Menu buka puasanya ialah:

1. Air tebu
2. Nasi Ambeng
3. Kuih muih (3 jenis - tapi semua bini & anak aku yang habiskan)

Lepas tu bini aku beli sup daging (selalu rega sup ni lingkungan rm3 - rm4, tapi disebabkan bulan puasa terus up jadi rm5) untuk dibuat sahur... Tengok sup tu macam menarik, sekali makan adehhhh.... Nyosal den beli... Nak tak nak kena abiskan la jugak. Lepas ni jangan harap la aku nak beli sup daging yang ko jual ni.

Yang best nye masa buka puasa, aku, bini aku dan anak2 makan nasi ambeng same2 kat table kecik. Masing2 laju je makan. Berselera sungguh. Mula2 bukak satu bungkus nasi ambeng pastu bukak lagi satu... Perghhh nikmat sungguh makan reramai camni.

Alhamdulillah diatas kurniaan rezeki allah pada hari ini..

Aktiviti Puasa Hari Ke 11

Hari ini telah berlaku kemalasan tahap gaban kepada aku. Malas2 pun berjaya jugak aku mengecat pagar rumah. Tengok dari jauh memang nampak cantik, sekali zoom dekat2, alahai tak senonoh betul aku cat. Kalau ikutkan da lama da aku beli cat putih tuh (ade la jugak dalam setahun aku peram cat tu dalam setor, seb baik tak keras kalau tak rugi je), tapi nak mengerjakan cat pagar tu mengambil mood yang lama...

Adehhhh tak kisah la cantik ke, buruk ke, janji kerja-kerja mengecat pagar telah berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Syukur kepada Allah taala kerana dikurniakan kudrat/kekuatan untuk aku mengecat pagar rumah sehingga siap walaupun hasilnya kurang memuaskan.. Al maklum la bulan pose....

Sunday, August 22, 2010

Menu Buka Puasa Hari Ke 10

Hari ini aku sekeluarga (mil, nurin & alya) berbuka puasa di kampung aku di bandar baru bangi... Menu berbuka puasa amatlah menyelerakan (habis diet aku) iaitu:

1. Nasi putih
2. Sambal goreng tempe
3. Gulai rebung
4. Ikan caru goreng
5. Petai
6. Pari asam pedas
7. Pucuk betik
8. Sambal belacan .... berasap beb ...
9. Mee goreng sebagai menu tambahan bagi sape2 yang tak nak makan nasi... Akhirnya, sume belasah nasi, maka mee goreng dijadikan menu untuk bersahur....

Menu tambahan yang dibeli di pasar ramadhan kat kompleks PKNS:

1. Air tebu
2. Air soya
3. Kuih tepung pelita
4. Roti jalan
5. Kuih kole kacang

Memang sedap2 makanan sume, alhamdulillah diatas pemberian nikmat allah taala... Yang tak bole blah siap aku tapau mee goreng dan sambal goreng tempe untuk sahur nanti... wakakakakakaka...

Friday, August 20, 2010

Menu Buka Puasa Hari Ke 9

Hari ini aku masak lagi. Ingatkan nak buat something special (al maklum la hari ini kan birthday wife aku) sekali tak dan la pulak kerana kekangan masa dan bahan mentah. So aku masak la yang simple2 je untuk juadah berbuka.

Menunya ialah:

1. Nasi putih
2. Ikan bawal sweet sour
3. Sup cendawan + capsicum + telur
4. Air kelapa
5. Nenas madu
6. Tidak dilupakan air tea O panas

Disebabkan semalam ade tetamu datang berbuka puasa dirumah aku, maka ade menu tambahan (hanya beli di pasar) iaitu:

1. Mee goreng
2. Kuay teow goreng
3. Popia basah + kering
4. Kuih tepung pelita

Alhamdulillah semua licin...

Thursday, August 19, 2010

Menu Buka Puasa Hari Ke 8

Menu berbuka puasa yang aku masak ialah:

1. Nasi putih
2. Udang goreng tepung cicah cili sos
3. Sambal petai ikan bilis (Omak bangi yang masak)
4. Salad + Tomato
5. Tempe goreng
6. Tea Hijau O Halia
7. Kurma Safia..

Tak berlebihan tak kurang, cukup-cukup je. Alhamdulillah..

Selamat Hari Jadi Sayang.....

Tengok tajuk macam gempak je tapi memang gempak pun.. Gempak untuk aku la sebab hari ini merupakan hari kelahiran isteri aku..

Hari ni 19 Ogos 2010 merupakan harijadi isteri aku yang ke 30 tahun... Jangan marah ye sebab abang masih lagi 20 an... Wakakakaka. Aku ingin mengucapkan SELAMAT HARI JADI kepada isteriku, semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki. Abang juga mendoakan semoga sayang diberikan keselamatan dan kebahagian di dunia dan akhirat.

Disebabkan hari ini adalah hari istimewa, apakah menu istimewa yang perlu aku masak untuk majlis berbuka puasa nanti cum menyambut harijadi? Jeng jeng jeng....

Friday, August 13, 2010

Kiyai Aa

Pagi tadi sebelum pergi kerja sempat layan ceramah rawat hatinya oleh Kiyai Aa di astro oasis selama 15 minit sebab kena kuar rumah pukul 7.15. Masuk kerja pukul 8.00 pagi Syok jugak ceramahnya. Citer pasal : Setiap kelemahan ade kelebihan...

Sampai opis je terus search biodata Kiyai Aa...

Nama penggagas “Manajemen Kalbu” ini kian melambung sebagai mubaligh. Popularitasnya saat ini menyamai Hamka pada 1970-an dan setara dengan “Dai Sejuta Umat”, Zainudin M.Z., tahun 1980-an. Itulah K.H. Abdullah Gymnastiar, yang lebih senang – dan lebih popular -- dengan panggilan Aa Gym ketimbang kiai, misalnya. Aa adalah cara orang Sunda memendekkan kata ‘kakak’ (abang).

Tampil bersahaja, suka merendah, dan menyejukkan, ceramah-ceramah agamanya di sebuah stasion televisi dan di Masjid Istiqlal, Jakarta, mampu menguras air mata para hadirin. Ia bahkan tak segan-segan mengajak dirinya dan hadirin meneladani bayi dan anak-anak, yang disebutnya bagai “gelas bening, sehingga sebutir debu pun yang menempel padanya bisa terlihat.” Bayi dan anak-anak, katanya “tidak pendendam, rendah hati, dan jujur”.


“Belajarlah dari bayi, yang tak pernah merasa gagal,” katanya dalam bagian ceramahnya berjudul ‘Anak sebagai Lahan Tafakkur’. “Ketika ia belajar berjalan, setiap jatuh ia selalu bangun dan mencoba lagi. Jika ia marah pada temannya, sebentar kemudian akan baikan kembali.” Aa lalu menghubungkannya pertikaian antar sesama saudara di Indonesia, yang tak pernah habis-habisnya memendam dendam.

Aa Gym lahir di Bandung pada 29 Januari 1962, dari pasangan Letkol H. Engkus Kuswara dan Hj. Yeti Rohayati. Meskipun tidak tumbuh di lingkungan pesantren, keluarganya terkenal disiplin dan religius.

Guru agamanya yang pertama adalah adiknya sendiri, Agung Gunmartin, yang cacat, lumpuh, matanya juling, dan telinganya hampir tuli. Yang istimewa, Agung sangat gigih, tetap rajin kuliah dan tak pernah lepas salat wajib dan tahajud. “Meski bernapas saja sulit, dia tetap mendisiplinkan diri untuk ke masjid,” kenangnya. Aa sendiri seorang kakak yang setia, yang rajin menggendong sang adik bila ke masjid dan mendampinginya ketika ke kampus.

Namun lama kelamaan, kesehatan Agung kian memburuk, hingga duduk pun ia sudah tak mampu. Tangannya tidak dapat lagi digerakkan. Namun keadaan itu diterimanya dengan sabar dan tawakkal, tanpa berkeluh-kesah. "Sampai akhirnya dia meninggal di pangkuan saya, " papar Aa Gym dengan mata berkaca-kaca.

Pada usia 20 tahunan, Gymnastiar berguru pada Ajengan Junaedi dari Garut, Jawa Barat. Dan hanya dalam tiga hari, ia oleh gurunya dinyatakan telah memiliki ilmu laduni – yang memberinya kemampuan memahami sesuatu tanpa melalui proses belajar. Menurut Gym, ia sendiri kurang begitu yakin apakah benar ia telah menguasai ilmu tadi. Namun beberapa guru spiritualnya yang lain juga menyatakan bahwa dia telah dikaruniai ma’rifatullah—‘pengetahuan dari Allah’. Seorang di antaranya KH Khoer Affandi, ulama tasawuf terkenal Jawa Barat yang semasa hidupnya memimpin Pesantren Miftahul Huda, Manonjaya, Tasikmalaya.

“Berkat ilmu itu, saya bisa tiba-tiba tanpa sengaja mengetahui hal-hal baru saat berceramah,” tutur lelaki yang memanggil ‘bos’ kepada lawan bicaranya. Saat materinya dirujuk dengan kitab-kitab tafsir, isinya ternyata tak berbeda.

Pencarian jati diri Aa Gym diwarnai sejumlah peristiwa aneh melalui mimpi, baik yang dialaminya sendiri maupun oleh ibu dan adiknya. Dalam mimpinya, ibunya mendapati Rasulullah sedang mencari seseorang. Sedang adiknya bermimpi melihat Rasulullah mendatangi rumah mereka. Dalam mimpinya sendiri, Aa Gym sempat salat berjamaah bersama Rasulullah dan keempat Sahabat: Abu Bakar, Umar, Usman, dan Ali.

"Saya berdiri di samping Sayidina Ali, sementara Rasulullah bertindak sebagai imam," paparnya. Dalam mimpi sebelumnya, ia merasa didatangi seorang tua berjubah putih bersih, yang mencuci mukanya dengan ekor bulu merak bersaput madu. Dia lalu mengatakan Aa Gym insyaallah akan menjadi orang yang mulia, kelak. Setelah mimpi-mimpi itu, Gymnastiar mulai berguru pada beberapa ulama.

Sebagai kiai, Aa Gym tahu sekali bahwa lebih baik memberi daripada menerima. Maka lelaki yang sejak SMA berjiwa wirausaha ini merintis pembentukan Keluarga Mahasiswa Islam Wiraswasta (KMIW) pada 1987. KMIW membuat dan menjajakan stiker, kaos oblong, gantungan kunci, dan alat tulis menulis yang dibubuhi slogan-slogan religius.

Pada 1990, ia mendirikan Yayasan Pondok Pesantren Daarut Tauhid (DT). Pendirian DT terilhami gerakan Al-Arqam di Malaysia, yang berhasil secara mandiri memenuhi kebutuhan sehari-hari secara Islami. Beberapa waktu kemudian, DT pindah lokasi ke Jalan Gegerkalong Girang 67. Di lokasi rumah pondokan berkamar 20 buah itu, ia menyewa dua kamar. Di sana ia sering mendapat tantangan berat, karena lokasi itu dikenal sebagai markas "biang kerok" keresahan masyarakat. Toh ia kemudian berhasil mengontrak seluruh kamar yang ada, dan bahkan mampu membeli kepemilikannya seharga Rp 100 juta.

Aa Gym merombak komplek kos-kosan itu menjadi gedung permanen berlantai tiga. Lantai satu digunakan untuk kegiatan perekonomian; lantai dua dan tiga dijadikan masjid. Masjid DT itu sering disebut masjid seribu tangan karena dibangun secara gotong royong oleh ribuan warga yang tinggal di sekitar tempat tersebut bersama para jemaah DT. Tahun-tahun berikutnya ia berhasil mendirikan Koperasi Pondok Pesantren (Kopontren) DT, yang kini telah memiliki “cabang” di Jakarta. Pada 1999, DT berhasil memiliki Radio Ummat yang mengudara sejak 9 Desember 1999, mendirikan CV House and Building (HNB), PT MQS (Mutiara Qalbu Salim), PT Tabloid MQ, Asrama Daarul Muthmainnah 2000, Radio Bening Hati, dan membangun Gedung Serba Guna. Sampai 1999, aset DT yang semula tidak seberapa telah bernilai Rp 6 miliar.

Manajemen Kalbu merupakan cara memelihara kebeningan hati dengan lebih mengenal Allah, antaranya dengan berzikir. Selanjutnya, hati yang bening dan damai diisi dengan nilai-nilai rohani Islam seperti sabar, rida, tawakal, ikhlas, jujur, dan disertai dengan ikhtiar. Menurut ustad yang tidak memiliki pembantu rumah tangga itu, hati adalah raja yang dapat membuat manusia melakukan apa saja. "Kita banyak amal, tapi kalau hatinya tidak ikhlas, ya tidak akan diterima," ujarnya di “markas”-nya di Jalan Gegerkalong Girang 38, Bandung.

Darut Tauhid adalah pesantren alternatif. Sasarannya menjadikan anak didik minimal menjadi manusia yang tidak menjadi beban orang lain, dengan merangsang tumbuhnya ekonomi umat. Dan Aa Gym tidak hanya berteori, tapi juga menghadirkan bukti. Gedung Kopontren yang berlantai 4 digunakan untuk kegiatan percetakan, penerbitan, swalayan, minimarket, warung telekomunikasi, pusat informasi, dan lainnya. Buku dan kasetnya laris manis.

“Yang penting, menurut saya mah, harus dimulai dari diri sendiri,” katanya tentang solusi penanganan multikrisis di Indonesia. Sederhana, tapi justru mengena. Kesederhanaan inilah yang membuat banyak orang tertarik, termasuk wartawan kantor berita Reuters dan televisi CNN yang datang mewawancarainya. Kalangan non-Islam juga suka bertandang untuk bertukar pikiran dengannya.

Aa Gym menikah dengan Ninih Mutaminnah Muhsin, cucu KH Mohamad Tasdiqin, pengasuh Pondok Pesantren Kalangsari, Cijulang, Ciamis Selatan, Jawa Barat. Ia dikaruniai enam orang anak. Tinggal pula bersama mereka lima anak yatim yang menjadi asuhannya.

Part 2

Sosok Kyai yang satu ini memang lain, dia berani tampil beda antara menjalankan Syiar Islam dan kesehariannya. Tidak percaya? Lihat photo Aa Gym (begitu panggilan akrab) Kyai-nya kawula muda yang tampil di layar ini.

Selama ini kita melihat penampilan Aa Gym di televisi atau di berbagai podium pengajian, apabila sedang menjalankan Syiar Islam tidak pernah lepas dari serban. Tapi khusus untuk ia-wutsqo.Com Aa minta penampilannya yang ini diupload.

Dewasa ini terdapat imej bahwa mengumpulkan remaja di forum dakwah susah-susah gampang. Tetapi apabila yang memberikan ceramahnya Kyai Idola Remaja yang bernama Abdullah Gymnastiar lapangan olah raga Gasibu yang berlokasi di depan Pusat Pemerintahan Propinsi Jawa Barat, penuh oleh puluhan ribu remaja dan kawula muda yang sedang mencari Syiar Islam.

Kini Aa Gym, tidak saja menjadi idola para remaja dan kawula muda tetapi sosok Aa Gym telah menjadi figur baru dakwah Islam di seluruh lapisan masyarakat. Jadwal kegiatannya cukup padat, selain memberikan ceramah di Pondok Pesantren yang dipimpinnya yakni Daarut Tauhiid, Aa Gym juga kerap mengisi panggilan ceramah di luar Kota Bandung.

Kalangan pengusaha dan kaum profesional saat ini banyak yang mengikuti kegiatan rutin yang dikenal dengan sebutan "ngaji" padanya. Modal Aa Gym sehingga dipercaya memimpin para santrinya yang kini tersebar dari berbagai kalangan adalah "ketulusan", ditambah dengan "positioning" khusus dengan system pembinaan "Manajemen Qalbu".

Yayasan Daarut Tauhiid yang dipimpinnya, saat ini telah berhasil mengembangkan kegiatannya, tidak saja di bidang pembinaan mental dengan system manajemen qolbu-nya tadi. Tetapi secara keseluruhan Aa Gym telah berhasil mengembangkan asset pondok pesantrennya sampai memiliki asset sekitar Rp 8 Milyar. Sungguh luar biasa untuk perkembangan sebuah pondok pesantren yang tergolong baru. Apalagi Aa Gym mulai merintisnya dari NOL. "Tetapi alhamdulillah saat ini Pondok Pesantren Daarut Tauhiid telah memiliki 21 divisi usaha," ujar Aa Gym ketika ditemui Tim ia-wutsqo.Com.

KILAS BALIK DAARUT TAUHIID

Sejarah Daarut Tauhiid (DT) berawal pada tahun 1987, ketika seorang pemuda bernama Abdullah Gymnastiar yang kini lebih dikenal dengan nama Aa Gym, merintis usaha melalui wadah KMIW (Keluarga Mahasiswa Islam Wiraswasta). Sebagian hasil usaha KMIW digunakan untuk menopang kegiatan pengajian rutin yang dipimpinnya.

Semakin hari usaha yang dirintis Aa Gym semakin berkembang, sejalan dengan bertambahnya jamaah yang datang mengikuti pengajian rutin yang diasuhnya. Untuk mewadahinya, maka pada tanggal 4 September 1990 didirikanlah secara resmi Yayasan Pondok Pesantren Daarut Tauhiid.

Memegang prinsip dengan tanpa meminta sumbangan, dapat menjadi besar. Demikian gambaran kilas balik Pondok Pesantren Daarut Tauhiid. Manfaat Pondok Pesantren Daarut Tauhiid semakin nampak pada saat krisis seperti sekarang ini, diantaranya dengan dibangunnya Cottage dan Masjid.

"Yang membangun masjid ini kan Allah. Saya hanya memberi informasi, agar setiap muslim bisa memanfaatkan ladang amal," demikian kata K.H. Abdullah Gymnastiar.

Pria kelahiran 29 Januari 1962 ini lebih enak dipanggil Aa (kakak), daripada sebutan Kyai. "Saya ingin akrab dengan semua lapisan masyarakat, kalau dipanggil Kyai sepertinya ada jarak," ujar anak yang besar di lingkungan tentara dan pernah memimpin Resimen Mahasiswa di Universitas Ahmad Yani (Unjani) Cimahi ini.

Berawal dari sebuah kamar kontrakan, kini Daarut Tauhiid memiliki asset yang cukup besar untuk ukuran sebuah Pondok Pesantren. Semuanya berhasil tanpa meminta bantuan. "Allahlah yang memberi semua ini. Padahal dalam perjalannya, saat mulai merintis dakwah merupakan saat yang paling sulit," tegasnya.

Pada tahun 1993, Daarut Tauhiid menangani usaha pembebasan tanah untuk selanjutnya dibangun sebuah mesjid permanen berlantai tiga, yang diberi julukan Mesjid Seribu Tangan. Karena mesjid ini dibangun secara gotong royong oleh ribuan masyarakat sekitar, dan para jamaah Daarut Tauhiid. Untuk membantu kelancaran kegiatan dakwahnya, pada tahun 1994, didirikan Koperasi Pondok Pesantren Daarut Tauhiid (KOPONTREN DT). Di penghujung tahun 1997, sarana dakwah dan perekonomian menjadi semakin lengkap dengan dibangunnya gedung KOPONTREN DT berlantai empat yang letaknya di seberang mesjid.

Gedung yang cukup representatif ini dipergunakan untuk kantor beberapa unit usaha, seperti: BMT (Baitul Mal wat-Tamwil), Penerbitan DT Press, Percetakan DT Print, Super Mini Market, Warung Telekomunikasi, Warung Internet, Divisi Reklame, Handycraft, Pusat Informasi, dll.

Aktivitas pendidikan juga berkembang pesat, dengan diembannya amanah oleh Pusat Pendidikan dan Pelatihan (Pusdiklat) DT pada akhir tahun 1998. Materi latihan di DT diantaranya: Achievment Motivation Training (AMT) bernuansa religius, Out Bound Training, Team Building serta tentu saja Manajemen Qolbu.

Diakhir tahun 1998, diresmikan sebuah Hotel Islami (Cottage) yang diberi nama Daarul Jannah Cottage. Cottage Islami ini diproyeksikan untuk Program Wisata Rohani bagi para eksekutif dari dalam maupun luar negeri, keluarga serta para pelajar yang akan ber-weekend, meneduhkan hati sambil menikmati sejuknya suasana pesantren dan menambah wawasan keislaman.

Pondok Pesantren Berwawasan Lingkungan

Satu hal lagi yang menarik dari Pondok Pesantren Daarut Tauhiid ini adalah perhatiannya terhadap lingkungan hidup dan disiplin para santrinya. Mulai dari pintu masuk Jl. Geger Kalong Girang ke lokasi Pondok Pesantren Darut Tauhid +/- 500 meter, nampak bersih dan tidak ada sampah yang berserakan. Hal ini dikarenakan setiap pagi ada petugas khusus yang membersihkan jalan di lingkungan pesantren.

Dalam hal ini jangan heran, apabila pada suatu waktu kita bertemu Aa Gym sendiri yang sedang membersihkan sampah di lingkungan tersebut. Pada hari Sabtu, yang turun adalah pasukan santri ikhwan yang berseragam kaus biru dan bersepatu lars, membersihkan sampah di kawasan Jl. Geger Kalong Girang. Sehingga tidak akan kita temukan secarik kertas yang berserakan di pinggir jalan. Karenanya Pondok Pesantren Daarut Tauhiid mendapat penghargaan sebagai Lingkungan Pesantren terbaik se-Indonesia.

**** Kredit to http://www.kitabklasik.co.cc/2008/07/kh-abdullah-gymnastiar.html

Tuesday, June 29, 2010

Aku da tolong tapi aku lak yang kena balik..

Hari ini aku cuti. Lepas hantar wife aku g opis di cyberjaya, tiba2 lak teringat nak basuh kereta.

Biasanya aku basuh kereta kat car wash milik india. Tapi hari ni tergerak nak basuh kereta kat car wash milik orang melayu kat taman putra perdana kat puchong. Mula2 aku bajet la kalau cuci kereta + enjin maybe kena caj dalam rm12 (standard caj bg pemilik kelisa macam aku).. Aku pun tanpa bertanya kepada tuan punya car wash tu, aku cakap aku nak cuci kereta + enjin. Nak kate dier cuci bersih sangat2 takde la, biase2 je. Bile da siap aku tanye la bape, sekali dier cakap rm16. Terkejut beruk aku. Tapi takde la aku buat terkejut sambil guling2 kat lantai. Nak tak nak aku bayar je la sebab da siap pun..

Bila difikirkan balik, aku nak tolong ko, sekali ko caj aku lebih2. Wah wah wah, sori to say la lepas ni aku maleh nak hantar kereta kat ko lagi. Baik aku hantar kat car wash milik india. Cepat pun cepat... Memang la kalau dikira apa la sangat beza rm4. Aku cuci kereta bukan sekali dua dalam setahun, so kalau ditambah2 beza rm4 tu dalam setahun agak2 lepas belanja barang basah dalam sebulan dua woooo. Sori la bro, kalau ade customer yang berkira macam aku nihhh.

So moral of the story, len kali kalau nak cuci kereta tanye dulu harganya... Adddoooyyyaaaaiiii

Friday, June 11, 2010

Rahsia Solat... Renung2kan dan Selamat Beramal

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu.......

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10. Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11. Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12. Salam Memelihara kita di dalam kubur.

13. Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : "Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!"

Lawak Sehhh....

Sepasang suami isteri dah lama mencuba utk mendapatkan anak. Lalu satu hari mereka bersetuju utk menggunakan kaedah "anak tumpang" atau kata lain.. isterinya itu menggunakan benih lelaki lain utk mengandung.. Setelah bersetuju dan memilih bakal lelaki yang akan "menyedekahkan" (heheh) spermnya.. maka satu hari.. si suami berkata.. "Ok sayang.. abang pergi dulu... sebentar lagi lelaki tersebut akan datang..." (lelaki yang nak gunakan sperm dier la..). Kebetulan sebelum lelaki tersebut muncul..

Tiba2 seorang photographer bayi datang meng'offer'kan servis nya "Selamat pagi puan.. saya datang utk.." Belum sempat habis bercakap.. isteri memotong kata2nya dan berkata "oh ya.. saya memang menunggu awak." "Errr ya ka?" kehairanan photographer tu.. "Kalau macam tu.. bagus la.. Saya dah buat banyak bayi yang istimewa.. (maksudnya gambar yang baik la.. ). "Itu la yang suami dan saya harapkan.."kata si isteri.. "Silakan masuk.. dan duduk la.." "Hmmm macamana kita nak start???" tanya si isteri setelah beberapa ketika...

"Serahkan pada saya puan... saya selalunya buat di bathtub... sekali kat atas sofa.. dan beberapa kali di katil.. kekadang kat atas lantai di ruang tamu saja. . itu pun seronok juga.. Anda akan benar2 enjoy..."kata lelaki tadi menerangkan tempat2 yang sesuai utk diambil gambar."Bathtub??? Atas lantai...Huh Patutlah ianya tak pernah berkesan pada saya dan suami. Kami selalu lakukan di bilik tidur saja.. "jelas isteri. "Puan, tak ada orang yang bleh gerenti ianya baik setiap kali.. tapi kalau kita pelbagaikan posisi dan saya shoot dari beberapa angle.. saya jamin, anda akan suka dengan resultnya..." Si isteri tercengang."Puan.. dlm keja saya nie seseorang mesti mengambil masa skit. Saya suka berada di luar dan di dalam buat beberapa ketika.. tapi tentu puan tak suka.."."Macam saya tak tau???" kata si isteri.

Photographer tadi mengeluarkan gambar2 bayi yang sungguh comel dari briefcasenya. "Yang ini saya buat maser di atas bus kat London.. "Hah!...atas bas?Huh" terkejut si isteri. "Yang kembar ini plak memang tak disangka2.. bila anda tau bahawa memang susah nak bekerjasama ngan emaknya.. " kata photograper tadi.. "Emaknyer susah nak bekerjasama??" tanya si isteri.. "Ya... memang susah.. sehingga saya terpaksa bawa dia ke Hyde Park utk buat keja dengan baik.. orang ramai mengerumuni kami ketika itu.. utk melihat dengan jelas apa yang kami lakukan..." "Di depan public???" "Ya.. dah tu.. lebih kurang 3 jam baru selesai. Emaknya menjerit terpekik sehingga saya tak boleh nak concentrate. Bila tupai2 dah datang menghampiri alat saya.. saya terpaksa berhenti melakukannya.. " cerita si Photograper.

"Awak maksudkan tupai2 tu really usik awak punya.... alat???" tanya si isteri. "Ya puan... tak per la.. Puan dah bersedia ker.. Saya akan siapkan tripod. Lepas tu kita akan mulakan.." "Tripod?Huh Nak buat aper..Huh "tanya si isteri.. "OH..itu utk laraskan alat saya nanti. Ianya terlalu besar utk saya pegang lama-lama.." "Er.. puan???Puan??? La..dier pengsan!!!

Thursday, June 10, 2010

Ibu..... Oh Ibu....

Keistimewaan Wanita yang dikurniakan ALLAH Taala

1. Do'a wanita lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda : " Ibu lebih penyayang daripada Bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.

2. Wanita yang solehah ( baik ) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seperti orang yang senantiasa menangis Karena takut Allah SWT dan orang yang takut Allah SWT akan iharamkan api neraka keatas tubuhnya.

4. Barang siapa yang membawa hadiah ( barang, makanan dari pasar kerumah ) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukai akan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya, akan tinggal bersama aku ( Rasulullah SAW ) di dalam surga.

6. Barang siapa yang mempunyai tiga anak perempuan atau tiga Saudara perempuan atau dua Saudara perempuan , lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah surga.

7. Dari Aisyah r.a. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka , maka mereka akan menjadi penghalang baginya api neraka."

8. Surga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggilmu dua orang ibu bapamu maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu surga . Masuklah dari manapun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristigfar baginya selama dia taat kepada suaminya dan rekannya ( serta menjaga sembahyang dan puasanya ).

12. Aisyah r.a. berkata " aku bertanya pada rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda "suaminya". Siapa pula berhak terhadap lelaki?" jawab Rasulullah SAW "Ibunya"

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat pada suaminya, masuklah dia dari pintu surga mana saja yang dia kehendaki

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia kedalam surga lebih dahulu daripada suaminya ( 10.000 tahun )

15. Apabila seorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristigfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000
kejahatan.

16. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT

17. Apabila seorang perempuan melahirkan anak, keluarlah ia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya

18. Apabila telah lahir ( anak ) lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan dari susunya diberi satu kebajikan

19. Apabila semalaman ( ibu ) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT

Thursday, June 3, 2010

Pengetahuan Am... he he he

Do you know that we can determine if a person is sexually active or not by looking at her skin?

1. Sex is a beauty treatment. Scientific tests have shown that a woman who has sexual relations produces big amounts of estrogen which makes hair shiny and soft.

2. To make love in soft and relaxed way reduces the possibilities of suffering from dermatitis and acne. The sweat produced cleans pores and makes the skin shine.

3. To make love allows to burn all the calories accumulate is this romantic love scene.

4. Sex is one of the safest sports. It strengthens and tonifies all body muscles. It is more enjoyable than doing 20 lapses in the pool. And you don't need special shoes!

5. Sex is an instantaneous cure against depression. It frees endorphins in the blood flow, creating a state of euphoria and leaves us with a feeling of well-being.

6. The more we make love, the more we have the capacity to do more. A body sexually active releases a higher amount of pheromone. This subtle aroma excites the opposite sex!

7. Sex is the safest tranquilizer in the world. IT IS 10 TIMES MORE EFFICIENT THAN VALIUM.

8. To kiss everyday allows avoiding the dentist. Kisses aid saliva in cleaning teeth and lower the quantity of acids causing enamel weakening.

9. Sex relieves headaches. Each time we make love, it releases the tension in brain veins.

10. To make love a lot can heal a nasal congestion. Sex is a natural antihistaminic. It helps fight asthma and spring allergies.

Monday, May 31, 2010

Selamat Beramal.......

KUALA TERENGGANU: Reading and having sex nightly. That, says Tokoh Nilam award winner Alias Ismail, is the secret to his seemingly boundless energy during the day.

Even his colleagues have been left wondering how the teacher manages to remain energetic enough to conduct additional co-curriculum activities until the late evening.
Alias Ismail

“They always ask me whether I consume jamu (traditional herbs) to keep me going,” said the 41-year-old yesterday.

“Often, they are astonished when I tell them that it’s actually an active sex life and reading that makes one healthy, wealthy and wise.”

Alias is the inaugural recipient of the state-initiated award to honour a teacher who has managed outstanding achievements in education.

He received the award from Mentri Besar Datuk Ahmad Said at Dewan Al-Muktafi Billah Shah, Universiti Darul Iman Malaysia here.

Alias also received a sponsored package to perform the haj.

The father of four said he made it a point to have sex daily before he and his wife retired for the night and felt it made him more agile and active.

“A good and legitimate sexual relationship is a kind of energy booster for me and my wife that has not only kept our marriage ties cordial but also made our bodies and brains functioning remarkably,” he added.

Alias, who teaches Bahasa Malaysia at SMK Menerong in Hulu Terengganu, said he was able to concentrate on his work after a “blissful” night with his wife.

He added that it was also a nightly ritual for both him and his wife, Rosmahwati Abdullah, 41, to read a few pages of a book and have an intellectual conversation before moving on to other “activities”.

The couple have been doing this since their marriage 25 years ago and they have a collection of 1,000 books, including romance novels.

He has also shared his secret with his eldest son, now 23.

P/S : Apa pula pendapat korang?

Monday, April 5, 2010

Renung-renungkan............

Muhasabah: Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W
Luangkan masa kalian untuk membaca.. ambil peringatan dari Baginda Nabi sempena keputeraannya tahun ini.. tunjukkan kecintaan pada Rasulullah s.a.w...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.
Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud 'kesayanganku', jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi' dgn ustaz di sebelah rumahnya.
Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini. Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu' 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu' itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari. Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama' yg faqih dalam ilmu perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.
Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu' dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, "Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri.."Kemudian beliau pengsan.
Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun 'forward message' pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah.
Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja.
Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, "Assalamu'alaikum, ana Rasulullah.." Subhanallah..baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan "Enti fil masjidi" (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta' ala; "InnaAllahama' assobirin" (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; "Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana.." Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya "Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!". Ya Rasulullah... Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.Kemudian Nabi katakan lagi; "Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti.." Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; "Ummati.. ummati..ummati..." dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih, "Jangan pergi Ya Rasulullah.." tetapi Baginda tetap pergi.
Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua'lam...Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya "Jangan pergi Ya Rasululah..." Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. "Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w.."Kemudian beliau tidur.
Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan "Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah..."
Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; "Assalamu'alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa' ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin 'affan dan Ali.." Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecil orangnya.Para Sahabat mengatakan; "Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti.."
Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:"Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan 'sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.' Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu.."Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan; "Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar.." Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.
Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan alhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh.." Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. "Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..
"Beliau berpesan pada kami; "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu.
Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar..."Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan...
Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, "bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku... Aku sangat rindu bertemu dengan mereka.."Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)...berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan dirimu..Ya Rasulullah!
(kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yang telah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini..) sesungguhnya, ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai ummat nabi Muhammad S.A.W...banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akan mendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu'alam..(*_*)

Thursday, February 11, 2010

Alahaiiii, kesian aku kalau GST dilaksanakan :(

KUALA LUMPUR, Feb 10 — The implementation of the Goods and Services Tax (GST) based on current estimates, will not lead to price increases due to the offset from the abolishment of the sales and services tax (SST), the Chairman of the Tax Review Panel in the Ministry of Finance, Datuk Kamariah Hussain, said today.
She said logically, with GST, consumers would pay 4.0 per cent tax compared with the current service tax of 5.0 per cent and sales tax of 10 per cent.“GST is progressive rather than regressive, with tax incidence at the 4.0 per cent GST rate being lower than the current SST,” she said at the Affin Investment Bank forum on GST here today.
For instance, consumers currently pay about 2.8 per cent in tax in the prices of goods purchased but with GST, the tax element will be reduced to 2.5 per cent.
With GST, price should decrease as registrants will be able to claim on GST incurred on their inputs, she said.“We really hope industries will pass on these savings to the consumers,” said Kamariah.
She said the Ministry of Domestic Trade, Cooperative and Consumerism is coming up with a regulation to address issues of businesses taking advantage and keeping the savings to themselves instead of passing on savings to consumers.“We are really taking care of the lower income group and ensuring that this lower income group will not be affected by the GST,” she said.
However, the implementation of GST will not only benefit the lower income but is expected to be enjoyed by the whole “rakyat”, she said.
In terms of tax collection for the government with the GST, she said the government is expected to collect less revenue with the replacement of SST with GST.
The government currently collects a revenue of almost RM11 billion to RM12 billion from SST. However, under the GST system there will be an estimated shortfall of RM1 billion in revenue, she said.
In order to collect the same amount, the government would have to impose a 4.2 per cent GST rate, she said.
The less collection means more savings to consumers, she added.
More than 140 countries have implemented GST and Malaysia needs to introduce GST due to “inherent weaknesses” in the current consumption tax, said Kamariah.
The proposed GST model is a broad-based consumption tax in the form of value added tax and it covers all sectors of the economy as well as imposed on the supply of goods and services.
Earlier reports have said that the government aimed to fully implement the GST in mid 2011. — Bernama

Betul ke nihhh? Semoga Allah beri perlindungan dan keselamatan dunia akhirat kepada mangsa dan manusia yang beragama Islam. Aminnnnnn....


Prisoner No. 650
Dr Aafia Siddiqui,A Pakistani PhD.
Having 144 Honorary Degrees & Certificates In Neurology,
From Different Institutes Of The World,
The Only Neurologist In The World Have The Honorary Ph.d From Harvard University,
Hafiz-e-Quraan,
Aalima,Not Even A Single American Matches her Qualifications,
Was Kidnapped along with her 3 children, By the FBI from Karachi, With Help of Pakistan Government Alleging Connection with Al-Qaeeda,Now She is in USA prison,Having Lost Memory, Due to physical, Psychological & Sexual Torture,She is Imprisoned with Men,But We,The Muslims are Dead,Even this Message will remain in our Inbox, until we delete it.
Protest!If you cannot do anything,
Just forward it and just Pray for Her.

Monday, January 25, 2010

Entry Anak-anak Guwey...

Entry dicilok dari http://mamanurins.blogspot.com/ . Biase la maleh nak taip. Wakakakaka

Nurin Hidayatullah

1. She is three (3) years old now.
2. Bila kita tanya "berapa umur kakak?" Her answer would be "5 tahun".
3. Is undergoing potty training now. Its almost a week since last Satuday. I can say that she is under control. The teacher also supporting her training @ school
4. Everyday must watch Upin Ipin Geng (at least once a day)
5. I bought her mini compact powder natural (J&J) and a comb. Suka sangat main make-up aku sampai aku sanggup tak make up langsung bila kuar dengan dia
6. Cakap petah sangat...
7. During weekend, I always tease her to go to school. She replied "Tak nak school. Kakak nak sarapan kat luar" Luar meaning kat our garden which we did it almost during weekend.

Nurin Alya Fatihah

1. She is two(2) years old
2. Can speak a bit but sometimes hardly to understand her message
3. Is cepat tangan. Pantang biarkan apa-apa mesti dia kacau punya
4. The teacher said she is Kaki Buli. Mangsa utamanya ialah Kakak Nurin
5. Same kind like her sister. Everything Nurin got, she must also have. If not, the world would turn all around.
6. Got a bf already..huhu. The teacher adores her so much.




Gambar diambil semasa celebrate birthday
Nurin (3 tahun la) & Alya (2 tahun la) kat school...

Tuesday, January 12, 2010

Bangun pagi....Bla bla bla

Nurin telah mengajar aku satu lagu yang dia belajar di skoll (smartreader). Tajuk lagu ialah Bangun Pagi. Meh aku tulis liriknya disini.

Bangun pagi
Gosok gigi
Cuci muka
Mandi-mandi
Pakai baju
Minum susu
Pergi sekolah
Baca buku...

Alya pulak ajar aku lagu yang sama tapi lirik yang berlainan. Ini liriknya...

Lalalala
Lalalala
Lalalala
Lalalala...... hu hu hu..... Walaupun ini saja liriknya tapi semangat beb dier nyanyi. Menghiburkan hati jugak kepada sesiapa yang mendengarnya :). Kiut jerrr

Pagi tadi macam malas je aku nak g keje. Siap da terpikir dalam paler otak nak EL. Sekali teringat lak aku ade task yang nak kena siapkan pada 13.1.2010. Ape lagi ku gagahkan diri untuk menyiapkan diri, dan akhirnya sampai jugak aku ke opis pada pukul 8.23 pagi. Apa lagi da sampai opis kena la buat keje, so aku nak buat keje la niiii... Calooooo

Monday, January 11, 2010

Happy Birthday Nurin Hidayatullah ke 3

Semalam (10.1.2010) adalah hari jadi nurin hidayatullah yang ke 3. Papa doakan semoga nurin panjang umur dan sihat walafiat dunia akhirat dan bakal menjadi insan yang akan berbakti bukan sahaja kepada ibubapanya tetapi juga kepada agama, bangsa dan negara. Perghhh semangat patriotik la pulak.

Semua ahli keluarga ku (papatok, mamatok, uncle don, aunty dila, uncle boy & aunty pat) mengucapkan selamat hari jadi kepadanya. Tak tau la dia paham ke tak. Siap dapat hadiah. Yang tak tahan nurin alya fatihah pun dapat hadiah (in advance - kalau ikutkan DOB alya 21.1.2010) tak kisah la. Terima kasih kepada semua kerana telah membahagiakan cahayamata ku ini.

Mama siap buatkan nurin & alya kek ceklat moist alien. Sedap tuhhh... Tiba-tiba lak terliur. Ni yang kena balik rumah cepat-cepat. Nak mentekedarah balance2 kek ceklat yang ada. Sape-sape yang teringin boleh la berkunjung ke Big Apple, beli sendiri donut alien.

Papa & mama juga akan merancang untuk mengadakan sambutan hari jadi nurin & alya (sambutan harijadi disekalikan) di Smartreader (skool nurin & alya) untuk diraikan bersama-sama kawan pada 15.1.2010. Tungguuuu ye......

Sambutan harijadi nurin & alya juga akan diadakan dikalangan ahli keluarga dalam masa terdekat. Insyaallah.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Birthday

  • Aku - 2 Oktober
  • Ma Mil - 19 Ogos
  • Nurin Hidayatullah - 10 Januari
  • Nurin Alya Fatihah - 21 Januari
  • Omak Aku - 21 September
  • Bapak Aku - 21 April